Algorytmy i struktury danych
Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: | Algorytmy i struktury danych |
---|---|
Kod modułu: | W4_DSAI_S1_ASD |
Kod programu: | W4-S1DS25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami algorytmiki i struktur danych, stanowiącymi podstawę dla dalszego kształcenia w obszarze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. W ramach zajęć omawiane są klasyczne struktury danych (takie jak listy, stosy, kolejki, drzewa i grafy) oraz algorytmy ich przetwarzania, z uwzględnieniem analizy złożoności obliczeniowej. Nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, projektowania efektywnych rozwiązań oraz implementacji algorytmów z użyciem współczesnych języków programowania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Jest gotów do krytycznej analizy proponowanych rozwiązań algorytmicznych oraz do przyjmowania odpowiedzialności za jakość przygotowanego kodu i jego wpływ na wydajność systemu. [K01] |
DSAI_1S_K03 [2/5] |
Potrafi efektywnie pracować w zespole nad rozwiązywaniem problemów algorytmicznych, dzieląc się wiedzą i podejmując wspólne decyzje projektowe. [K02] |
DSAI_1S_U09 [1/5] |
Wykazuje gotowość do uczenia się i samodoskonalenia w zakresie algorytmiki i struktur danych, rozumiejąc ich znaczenie dla dalszego rozwoju kompetencji w obszarze informatyki i AI. [K03] |
DSAI_1S_U10 [2/5] |
Potrafi dobrać i zaimplementować odpowiednie struktury danych oraz algorytmy do rozwiązywania typowych problemów obliczeniowych, uwzględniając ich złożoność czasową i pamięciową. [U01] |
DSAI_1S_U02 [2/5] |
Umie analizować i porównywać różne podejścia algorytmiczne, wskazując ich zalety i ograniczenia w kontekście konkretnego zadania informatycznego. [U02] |
DSAI_1S_U02 [1/5] |
Potrafi projektować i testować złożone procedury algorytmiczne z wykorzystaniem współczesnych języków programowania, zgodnie z zasadami czytelności i optymalizacji kodu. [U03] |
DSAI_1S_U02 [2/5] |
Posiada uporządkowaną wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat podstawowych struktur danych (takich jak listy, stosy, kolejki, drzewa, grafy) oraz algorytmów ich przetwarzania. [W01] |
DSAI_1S_W02 [2/5] |
Zna metody analizy złożoności obliczeniowej algorytmów oraz potrafi rozróżnić ich efektywność w kontekście różnych zastosowań, w tym systemów opartych na sztucznej inteligencji. [W02] |
DSAI_1S_W02 [3/5] |
Rozumie znaczenie algorytmów i struktur danych jako fundamentów dla bardziej zaawansowanych technik w informatyce, zwłaszcza w zakresie przetwarzania danych i uczenia maszynowego. [W03] |
DSAI_1S_W02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [fs01] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
egzamin |
K01 |
laboratorium [fs02] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |