Zastosowanie data science i sztucznej inteligencji w kontekstach dziedzinowych Kierunek studiów: Data Science i sztuczna inteligencja
Kod programu: W4-S1DS25.2025

Nazwa modułu: Zastosowanie data science i sztucznej inteligencji w kontekstach dziedzinowych
Kod modułu: W4_DSAI_S1_ZDSSIKD
Kod programu: W4-S1DS25.2025
Semestr:
  • semestr zimowy 2027/2028
  • semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 7
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł kształtuje umiejętność zastosowania Data Science i sztucznej inteligencji do rozwiązywania rzeczywistych problemów wywodzących się z różnych dyscyplin naukowych. Każdy zespół studencki otrzymuje od prowadzących inny, unikalny problem interdyscyplinarny, wymagający zapoznania się z wiedzą dziedzinową oraz przełożenia jej na język danych i modeli AI. Problemy mogą pochodzić m.in. z takich obszarów jak: matematyka, fizyka, chemia, informatyka, inżynieria materiałowa, inżynieria biomedyczna – co pozwala studentom doświadczyć pracy w nowym, nieznanym kontekście. Każda grupa współpracuje z ekspertem dziedzinowym, który prowadzi dedykowany wykład oraz warsztat, wprowadzając studentów w kontekst problemu. Następnie studenci realizują projekt pod opieką mentora. Efektem jest rozwiązanie problemu oraz jego prezentacja. Moduł realizowany jest jako niezależny komponent programu studiów w dwóch różnych semestrach. W każdym semestrze studenci pracują nad projektem z innej dyscypliny, co umożliwia rozwój umiejętności adaptacji wiedzy technicznej do różnych kontekstów dziedzinowych oraz porównywanie strategii rozwiązywania problemów. Studenci uczą się także szacowania kosztów technicznych i organizacyjnych związanych z realizacją i potencjalnym wdrożeniem zaproponowanego rozwiązania. Praca nad zróżnicowanymi problemami umożliwia pogłębione osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie zastosowań Data Science i AI.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest świadomy etycznych, społecznych i prawnych konsekwencji stosowania rozwiązań opartych na analizie danych i sztucznej inteligencji. [ZDSSIKD_K01]
DSAI_1S_K03 [3/5]
Jest gotów współpracować z ekspertami dziedzinowymi, wykorzystując ich wiedzę specjalistyczną do właściwej interpretacji wyników uzyskanych za pomocą metod analizy danych i sztucznej inteligencji w kontekście realizowanego problemu lub projektu. [ZDSSIKD_K02]
DSAI_1S_K01 [3/5]
Potrafi dobrać i krytycznie ocenić źródła wiedzy z dziedziny, w której osadzony jest realizowany projekt, dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz zastosować je do rozwiązania problemu inżynierskiego. [ZDSSIKD_U01]
DSAI_1S_U06 [3/5]
Potrafi dobrać, zaimplementować i dostosować metody i narzędzia data science oraz sztucznej inteligencji do rozwiązania problemu inżynierskiego. [ZDSSIKD_U02]
DSAI_1S_U05 [4/5] DSAI_1S_U01_inż [3/5] DSAI_1S_U03_inż [3/5]
Działa odpowiedzialnie w zespole projektowym, respektując podział ról, harmonogramy i zobowiązania projektowe. [ZDSSIKD_U03]
DSAI_1S_U09 [3/5]
Potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemne, wykorzystując właściwą terminologię specjalistyczną oraz dostosowując przekaz do kontekstu projektowego i grupy odbiorców. [ZDSSIKD_U04]
DSAI_1S_U07 [3/5] DSAI_1S_U08 [3/5]
Potrafi oszacować koszty związane z realizacją oraz potencjalnym wdrożeniem zaprojektowanego rozwiązania. [ZDSSIKD_U05]
DSAI_1S_U02_inż [3/5]
Zna pojęcia, procesy i zależności charakterystyczne dla dziedziny nauki lub techniki, w której osadzony jest realizowany projekt. [ZDSSIKD_W01]
DSAI_1S_W05 [4/5] DSAI_1S_W02_inż [3/5]
Rozumie znaczenie wiedzy dziedzinowej w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem metod analizy danych i sztucznej inteligencji. [ZDSSIKD_W02]
DSAI_1S_W05 [4/5]
Rozumie ograniczenia danych i kontekstu dziedzinowego w projektowaniu rozwiązań technicznych. [ZDSSIKD_W03]
DSAI_1S_W05 [4/5] DSAI_1S_W02_inż [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [fs01] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie ZDSSIKD_W01 ZDSSIKD_W02 ZDSSIKD_W03
laboratorium [fs02] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie ZDSSIKD_K02 ZDSSIKD_U01 ZDSSIKD_U02 ZDSSIKD_U04
laboratorium [fs03] 60 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie ZDSSIKD_K02 ZDSSIKD_U02 ZDSSIKD_U03 ZDSSIKD_U05
seminarium [fs04] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie ZDSSIKD_K01 ZDSSIKD_U04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)