Konwersatorium filozoficzne 1
Kierunek studiów: Filozofia
Kod programu: W1-S1FI19.2025
| Nazwa modułu: | Konwersatorium filozoficzne 1 |
|---|---|
| Kod modułu: | F1_KF1 |
| Kod programu: | W1-S1FI19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu Konwersatorium filozoficzne 1 jest wypracowanie umiejętności dyskutowania na temat wybranych zagadnień filozoficznych. Dzięki wysokiemu poziomowi uszczegółowienia i problematyzacji, moduł stanowi pogłębienie – zarówno w sensie metodologicznym, jak i merytorycznym – tematyki badanej w ramach różnych dyscyplin filozoficznych. W ten sposób kształtuje umiejętności wymagane zarówno w samodzielnej pracy naukowej, jak i zdolność popularyzacji wyników filozoficznych analiz. Podczas zajęć omawiane są wybrane problemy filozoficzne, społeczne i kulturowe. Problemy te są analizowane w kontekście współczesnych debat filozoficznych, a także ze świadomością ich związku z innymi dyscyplinami wiedzy. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma zaawansowaną wiedzę na temat metodologii, projektowania i prowadzenia badań filozoficznych omawianych w ramach Konwersatorium filozoficznego 1. [F1_KF1_1] |
F1_W03 [3/5] |
Potrafi jasno formułować własne stanowisko w wybranych kwestiach filozoficznych poruszanych w ramach Konwersatorum filozoficznego 1, wskazuje na jego zalety i ograniczenia, zdając sobie sprawę z konieczności stałego pogłębiania wiedzy filozoficznej. [F1_KF1_2] |
F1_U06 [4/5] |
Dzięki kontekstowej analizie problemów filozoficznych omawianych w ramach Konwersatorium filozoficznego 1 w stopniu zaawansowanym rozpoznaje historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz ich społeczne tło. [F1_KF1_3] |
F1_W05 [3/5] |
Zna i rozumie analizowane w ramach Konwersatorium filozoficznego 1 współczesne spory i dyskusje filozoficzne oraz przyjmowane w nich stanowiska. [F1_KF1_4] |
F1_W07 [2/5] |
Potrafi dyskutować na temat analizowanych w ramach Konwersatorium filozoficznego 1 zagadnień, rozumiejąc i szanując różnice kulturowe charakteryzujące debatujących. [F1_KF1_5] |
F1_U07 [3/5] |
Potrafi prawidłowo określać granice własnych kompetencji i skutki podejmowanych działań (także w kontekście zasad i norm etycznych) w zakresie rozważnej na Konwersatorium filozoficznym 1 problematyki. [F1_KF1_6] |
F1_U12 [2/5] |
Przyjmuje postawę otwartą na nowe idee dyskutowane w ramach Konwersatorium filozoficznnego 1 i krytycznie podchodzi do prezentowanych stanowisk, wskazując na ich słabe strony. [F1_KF1_7] |
FI1_K01 [3/5] |
Wyraża gotowość do twórczego – niedogmatycznego – podchodzenia do treści omawianych na Konwersatorium filozoficznym 1 oraz do sięgania po wiedzę ekspercką, formułując rozwiązania kwestii problematycznych. [F1_KF1_8] |
FI1_K02 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [F1_KF1_k] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
F1_KF1_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||