Bazy danych o materiałach Kierunek studiów: Inżynieria materiałowa
Kod programu: W4-S1MA19.2025

Nazwa modułu: Bazy danych o materiałach
Kod modułu: IM1A_BDOM
Kod programu: W4-S1MA19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Bazy danych o materiałach ma umożliwić studentowi/studentce nabycie wiedzy dotyczącej baz danych ze szczególnym uwzględnieniem relacyjnych baz danych. Słuchacz/słuchaczka nabywa wiedzę z zakresu możliwości i zastosowania współczesnych systemów bazodanowych jak również zostaje przygotowywany do tworzenia własnych baz danych. Dzięki temu student/studentka jest w stanie umiejętnie i w kompleksowy sposób wykorzystać bazy danych na potrzeby zastosowań inżynierskich. Student/studentka powinna opanować wiedzę z zakresu informatycznych baz danych o materiałach, które obejmują programy komputerowe oraz internetowe bazy danych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Przyswojenie ogólnej wiedzy z zakresu podstawowych pojęć bazodanowych. Nabycie wiedzy na temat struktur danych występujących w bazach danych. Rozumienie relacji występujących pomiędzy tabelami w bazach relacyjnych. Znajomość ogólnych zasad dotyczących projektowania systemu bazodanowego. Szczegółowe zapoznanie się ze źródłami informacji nt. materiałów inżynierskich obejmującymi tradycyjne źródła danych (m.in. normy, karty charakterystyk materiałów). Kompleksowe zapoznanie się z informatycznymi bazami danych o materiałach obejmującymi specjalistyczne oprogramowanie i internetowe bazy danych. [IM1A_BDOM_1]
IM1A_U01 [3/5] IM1A_U02 [1/5] IM1A_K02 [3/5] IM1A_K04 [1/5]
Umiejętność tworzenia i praktycznego wykorzystania relacyjnych baz danych. [IM1A_BDOM_2]
IM1A_U01 [3/5] IM1A_U02 [1/5] IM1A_K02 [3/5] IM1A_K04 [1/5]
Nabycie umiejętności wszechstronnego wykorzystania programów komputerowych i internetowych baz danych o materiałach. [IM1A_BDOM_3]
IM1A_U01 [3/5] IM1A_U02 [1/5] IM1A_K02 [3/5] IM1A_K04 [1/5]
Rozwój świadomości potrzeby umiejętnego wykorzystania baz danych o materiałach na potrzeby rozwiązywania zadań inżynierskich. [IM1A_BDOM_4]
IM1A_U01 [3/5] IM1A_U02 [1/5] IM1A_K02 [3/5] IM1A_K04 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [IM1A_BDOM_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie IM1A_BDOM_1
laboratorium [IM1A_BDOM_fs_2] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie IM1A_BDOM_2 IM1A_BDOM_3 IM1A_BDOM_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)