Etyczne i kulturowe aspekty informacji
Kierunek studiów: Architektura informacji
Kod programu: W1-S1AI19.2025

Nazwa modułu: | Etyczne i kulturowe aspekty informacji |
---|---|
Kod modułu: | W1-AI-S1-EKAI03 |
Kod programu: | W1-S1AI19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł wprowadza w kluczowe zagadnienia etyczne i kulturowe związane z wytwarzaniem, gromadzeniem, przetwarzaniem, projektowaniem i udostępnianiem informacji w kontekście zróżnicowanych społeczeństw i globalnych środowisk informacyjnych. Obejmuje tematykę odpowiedzialności etycznej projektanta, równości dostępu do informacji, różnorodności kulturowej oraz wpływu systemów informacyjnych na społeczeństwo. Student poznaje podstawową terminologię z zakresu etyki, deontologii i aksjologii, a także współczesne kodeksy etyki zawodowej obowiązujące w obszarze nauki i informacji. Zdobywa wiedzę na temat znaczenia etyki informacyjnej w zróżnicowanych kontekstach społecznych i kulturowych. Wie jakie znaczenie w pracy zawodowej ma znajomość zasad etyki na wszystkich etapach procesu informacyjnego. Będzie rozumiał konieczność ciągłego podnoszenia własnych kwalifikacji i umiejętności oraz znaczenie etycznego zachowania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student jest w stanie samodzielnie określić współczesne problemy etyki zawodowej pracowników informacji w społeczeństwie informacyjnym, uwzględniając zróżnicowane kulturowo podejścia do wartości, norm i standardów zawodowych. Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w pracy zawodowej na wszystkich etapach kariery, rozumiejąc, że ich interpretacja i znaczenie mogą różnić się w zależności od uwarunkowań kulturowych, lokalnych regulacji oraz oczekiwań społecznych. [EKAI03_1] |
K_K04 [4/5] |
Na podstawie kodeksów etycznych oraz analizy dokumentacji umie rozpoznać zagrożenia przestrzeni informacyjnej i cyberprzestrzeni, uwzględniając różnice w poziomie regulacji dostępu do informacji czy podejściu do cenzury i wolności słowa w różnych kulturach. Umie wskazać środki ochrony infosfery, odnosząc się do idei ekologii informacji i kultury informacyjnej. [EKAI03_2] |
K_U04 [4/5] |
Student zna terminologię z zakresu etyki, etosu i pracy zawodowej oraz posiada szczegółową wiedzę o normach etycznych regulujących funkcjonowanie instytucji informacji w wybranych przestrzeniach kulturowych i e-społeczeństwie. Rozumie, że procesy komunikacji i organizacja pracy informacyjnej mogą być uwarunkowane odmiennymi kodami kulturowymi, poziomem technologizacji społeczeństw oraz lokalną kulturą instytucjonalną. [EKAI03_3] |
K_W07 [3/5] |
Student zna problemy etyki w nauce i w środowisku zawodowym. Potrafi rozpoznać zjawiska takie jak plagiaryzm, fałszowanie czy fabrykowanie danych, rozumiejąc ich odmienne postrzeganie w różnych tradycjach. Ma świadomość konieczności stosowania zasad etycznych oraz przestrzegania prawa autorskiego we własnej twórczości naukowej, zawodowej i biznesowej, także w kontekście współpracy informacyjnej. [EKAI03_4] |
K_W06 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [EKAI03_fs_1] | 30 |
Odczyt [a04] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
EKAI03_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |