Etyczne i kulturowe aspekty informacji Kierunek studiów: Architektura informacji
Kod programu: W1-S1AI19.2025

Nazwa modułu: Etyczne i kulturowe aspekty informacji
Kod modułu: W1-AI-S1-EKAI03
Kod programu: W1-S1AI19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł wprowadza w kluczowe zagadnienia etyczne i kulturowe związane z wytwarzaniem, gromadzeniem, przetwarzaniem, projektowaniem i udostępnianiem informacji w kontekście zróżnicowanych społeczeństw i globalnych środowisk informacyjnych. Obejmuje tematykę odpowiedzialności etycznej projektanta, równości dostępu do informacji, różnorodności kulturowej oraz wpływu systemów informacyjnych na społeczeństwo. Student poznaje podstawową terminologię z zakresu etyki, deontologii i aksjologii, a także współczesne kodeksy etyki zawodowej obowiązujące w obszarze nauki i informacji. Zdobywa wiedzę na temat znaczenia etyki informacyjnej w zróżnicowanych kontekstach społecznych i kulturowych. Wie jakie znaczenie w pracy zawodowej ma znajomość zasad etyki na wszystkich etapach procesu informacyjnego. Będzie rozumiał konieczność ciągłego podnoszenia własnych kwalifikacji i umiejętności oraz znaczenie etycznego zachowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest w stanie samodzielnie określić współczesne problemy etyki zawodowej pracowników informacji w społeczeństwie informacyjnym, uwzględniając zróżnicowane kulturowo podejścia do wartości, norm i standardów zawodowych. Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etycznych w pracy zawodowej na wszystkich etapach kariery, rozumiejąc, że ich interpretacja i znaczenie mogą różnić się w zależności od uwarunkowań kulturowych, lokalnych regulacji oraz oczekiwań społecznych. [EKAI03_1]
K_K04 [4/5]
Na podstawie kodeksów etycznych oraz analizy dokumentacji umie rozpoznać zagrożenia przestrzeni informacyjnej i cyberprzestrzeni, uwzględniając różnice w poziomie regulacji dostępu do informacji czy podejściu do cenzury i wolności słowa w różnych kulturach. Umie wskazać środki ochrony infosfery, odnosząc się do idei ekologii informacji i kultury informacyjnej. [EKAI03_2]
K_U04 [4/5]
Student zna terminologię z zakresu etyki, etosu i pracy zawodowej oraz posiada szczegółową wiedzę o normach etycznych regulujących funkcjonowanie instytucji informacji w wybranych przestrzeniach kulturowych i e-społeczeństwie. Rozumie, że procesy komunikacji i organizacja pracy informacyjnej mogą być uwarunkowane odmiennymi kodami kulturowymi, poziomem technologizacji społeczeństw oraz lokalną kulturą instytucjonalną. [EKAI03_3]
K_W07 [3/5]
Student zna problemy etyki w nauce i w środowisku zawodowym. Potrafi rozpoznać zjawiska takie jak plagiaryzm, fałszowanie czy fabrykowanie danych, rozumiejąc ich odmienne postrzeganie w różnych tradycjach. Ma świadomość konieczności stosowania zasad etycznych oraz przestrzegania prawa autorskiego we własnej twórczości naukowej, zawodowej i biznesowej, także w kontekście współpracy informacyjnej. [EKAI03_4]
K_W06 [5/5] K_W08 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [EKAI03_fs_1] 30 Odczyt [a04] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie EKAI03_1 EKAI03_2 EKAI03_3 EKAI03_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)