Metodologia nauk humanistycznych (moduł obowiązkowy dyplomowy) Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2025

Nazwa modułu: Metodologia nauk humanistycznych (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kod modułu: W1-BN-N2-MNH02
Kod programu: W1-N2BN19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi oraz zaawansowanymi metodami prowadzenia badań w obrębie nauk humanistycznych w powiązaniu z głównymi prądami nauk o kulturze. W ramach modułu studenci poznają systemy metodologiczne humanistyki, zarówno klasyczne podejścia interpretacyjne, jak i współczesne koncepcje metodologiczne, uwzględniające interdyscyplinarność oraz wpływ nowych technologii.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat złożonej natury nauk humanistycznych, w szczególności nauk o kulturze, oraz ich powiązań z pozostałymi dyscyplinami humanistycznymi, społecznymi i innymi [MNH02_01]
K_W01 [5/5] K_W05 [5/5]
Student ma pogłębioną wiedzę na temat roli refleksji teoretycznej w obrębie nauki o kulturze oraz jej znaczenia w kontekście metodologii badań humanistycznych [MNH02_02]
K_W02 [5/5]
Student rozumie, że współczesne badania humanistyczne wymagają wiedzy na temat metodologii subdyscyplin i otwartości na różnorodne perspektywy teoretyczne. Zna specyfikę pracy badawczej na styku dyscyplin i świadomie korzysta z potencjału, jaki daje multidyscyplinarność. Potrafi samodzielnie zaplanować projekt naukowy oraz dobrać do niego adekwatne narzędzia i strategie badawcze [MNH02_03]
K_U010 [4/5] K_U03 [5/5]
Student posiada umiejętność stawiania trafnych pytań badawczych z zakresu bibliologii i informatologii, nauk o kulturze oraz literaturoznawstwa i dostrzegania różnorodnych aspektów analizowanych zjawisk. W efekcie jego wypowiedzi, w tym pisemne, są pogłębione, samodzielne i osadzone w nowoczesnych kontekstach teoretycznych, co umożliwia twórcze i odpowiedzialne uczestnictwo w dyskursie humanistycznym [MNH02_04]
K_U011 [4/5] K_U04 [5/5]
Student potrafi rozpoznawać i interpretować konteksty kulturowe w odniesieniu do współczesnych debat intelektualnych, co świadczy o jego pogłębionej refleksji nad własnym poziomem wiedzy i kompetencji. Rozumie, że rozwój interpretacyjnych umiejętności wymaga ciągłego poszerzania i aktualizowania wiedzy. Wykazuje gotowość do samodzielnego doskonalenia się oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusjach naukowych. Jednocześnie potrafi dzielić się zdobytą wiedzą z innymi [MNH02_05]
K_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [W1-BN-S2-MNH02] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie MNH02_01 MNH02_02 MNH02_03 MNH02_04 MNH02_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)