Metodologia nauk humanistycznych (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2025

Nazwa modułu: | Metodologia nauk humanistycznych (moduł obowiązkowy dyplomowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N2-MNH02 |
Kod programu: | W1-N2BN19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi oraz zaawansowanymi metodami prowadzenia badań w obrębie nauk humanistycznych w powiązaniu z głównymi prądami nauk o kulturze. W ramach modułu studenci poznają systemy metodologiczne humanistyki, zarówno klasyczne podejścia interpretacyjne, jak i współczesne koncepcje metodologiczne, uwzględniające interdyscyplinarność oraz wpływ nowych technologii. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat złożonej natury nauk humanistycznych, w szczególności nauk o kulturze, oraz ich powiązań z pozostałymi dyscyplinami humanistycznymi, społecznymi i innymi [MNH02_01] |
K_W01 [5/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat roli refleksji teoretycznej w obrębie nauki o kulturze oraz jej znaczenia w kontekście metodologii badań humanistycznych [MNH02_02] |
K_W02 [5/5] |
Student rozumie, że współczesne badania humanistyczne wymagają wiedzy na temat metodologii subdyscyplin i otwartości na różnorodne perspektywy teoretyczne. Zna specyfikę pracy badawczej na styku dyscyplin i świadomie korzysta z potencjału, jaki daje multidyscyplinarność. Potrafi samodzielnie zaplanować projekt naukowy oraz dobrać do niego adekwatne narzędzia i strategie badawcze [MNH02_03] |
K_U010 [4/5] |
Student posiada umiejętność stawiania trafnych pytań badawczych z zakresu bibliologii i informatologii, nauk o kulturze oraz literaturoznawstwa i dostrzegania różnorodnych aspektów analizowanych zjawisk. W efekcie jego wypowiedzi, w tym pisemne, są pogłębione, samodzielne i osadzone w nowoczesnych kontekstach teoretycznych, co umożliwia twórcze i odpowiedzialne uczestnictwo w dyskursie humanistycznym [MNH02_04] |
K_U011 [4/5] |
Student potrafi rozpoznawać i interpretować konteksty kulturowe w odniesieniu do współczesnych debat intelektualnych, co świadczy o jego pogłębionej refleksji nad własnym poziomem wiedzy i kompetencji. Rozumie, że rozwój interpretacyjnych umiejętności wymaga ciągłego poszerzania i aktualizowania wiedzy. Wykazuje gotowość do samodzielnego doskonalenia się oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusjach naukowych. Jednocześnie potrafi dzielić się zdobytą wiedzą z innymi [MNH02_05] |
K_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [W1-BN-S2-MNH02] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z komputerem [d01] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
MNH02_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |