Design i dziedzictwo książki: Sztuka wizualizacji informacji
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2025

Nazwa modułu: | Design i dziedzictwo książki: Sztuka wizualizacji informacji |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-DDK-N2-SWI02 |
Kod programu: | W1-N2BN19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobywają wiedzę teoretyczną z zakresu sztuki wizualizacji informacji: zapoznają się z terminologią, poznają fakty z historii sztuki i projektowania informacji. Zyskują orientację w tendencjach rozwoju technologii wizualnych. Uczą się dostrzegać specyfikę komunikatów wizualnych i analizować różnorodne aspekty wartościowania poziomu komunikatu (osobnicze – fizjologiczne i psychologiczne, socjologiczne, technologiczne itp.) ich funkcjonowania w życiu społecznym. Studenci pozyskują ogólną wiedzę metodyczną dotyczącą zasad projektowania graficznego, z uwzględnieniem zagadnień dotyczących kompozycji, doboru kolorów, typografii, a także etapów procesu projektowania wizualnego. Zasadniczym celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do krytycznej analizy, a w perspektywie także samodzielnego projektowania efektywnych przekazów wizualnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna specyfikę wizualizacji informacji i rozumie jej rolę w komunikacji społecznej, zwłaszcza w kontekście kultury współczesnej, ale także historycznej. Rozpoznaje różne uwarunkowania procesów komunikacji wizualnej i jest świadomy ich wpływu na percepcję i recepcję informacji przez różnych użytkowników. [SWI02_1] |
K_W06 [4/5] |
Student zna i rozumie kluczowe pojęcia z zakresu wizualizacji informacji oraz identyfikuje obiekty, zjawiska i procesy właściwe kulturze informacyjnej. Identyfikuje komunikaty kierowane do różnych grup i obszarów życia społecznego. [SWI02_2] |
K_W10 [4/5] |
Student potrafi interpretować komunikaty wizualne oparte na różnych poziomach konstruktu: treści, symbolu, barwy, kontekście. Realizuje działania oparte na praktycznym wykorzystania wiedzy teoretycznej. [SWI02_3] |
K_U01 [3/5] |
Student jest gotów wykorzystać sztukę wizualizacji informacji do atrakcyjnego i efektywnego przedstawiania danych i informacji, przez co kreuje wizerunek nowoczesnej biblioteki, czy innej instytucji kultury. [SWI02_4] |
K_K07 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [SWI03_fs_1] | 10 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
SWI02_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |