Design i dziedzictwo książki: Kultura rękopisu i dawnej książki
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2025

Nazwa modułu: | Design i dziedzictwo książki: Kultura rękopisu i dawnej książki |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-DDK-N2-KRDK03 |
Kod programu: | W1-N2BN19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Student poznaje etapy rozwoju pisma i narzędzi piśmienniczych, a także kierunki oraz style w iluminatorstwie, oprawoznawstwie i grafice książki. Szczegółowo zapoznaje się ze strukturą i funkcjonowaniem książki rękopiśmiennej, inkunabułów i starych druków, ujętych w kontekście kulturowym. Realizacja modułu ma mu umożliwić praktyczną charakterystykę i wieloaspektowe opracowanie książki dawnej, z zastosowaniem odpowiednich metod i technik badawczych, a także z wykorzystaniem tradycyjnego i cyfrowego warsztatu historyka książki dawnej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma poszerzoną wiedzę na temat historii i rozwoju pisma oraz narzędzi piśmienniczych jako elementów historii kultury i cywilizacji w Europie i na świecie, a także dysponuje wiedzą na temat terminologii oraz kierunków i metod badawczych, stosowanych w kodykologii, inkunabulistyce oraz w badaniach księgozbiorów historycznych. [KRDK03_1] |
K_W02 [2/5] |
Dysponuje wiedzą o kierunkach i stylach w iluminatorstwie oraz grafice książki, zna i rozumie zależności między nimi, ma wiedzę z zakresu oprawoznawstwa oraz struktury i funkcjonowania książki dawnej w kontekście jej formy, materiału i treści. [KRDK03_2] |
K_W04 [3/5] |
Student potrafi wskazać etapy kształtowania się pisma w procesie historycznym, jego kulturowe uwarunkowania i wpływ na budowę książki, wie jak praktycznie zastosować metody badawcze do analizy rękopisów, inkunabułów i starych druków oraz zdefiniować podstawowe pojęcia i terminy, odnoszące się do charakterystyki rękopiśmiennej i drukowanej książki dawnej. [KRDK03_3] |
K_U01 [3/5] |
Student potrafi scharakteryzować elementy ramy literacko-wydawniczej książki dawnej oraz wskazać historyczny i kulturowy kontekst jej kształtowania się, a także rozumie społeczne funkcje książki i księgozbiorów, potrafi określić kulturowe uwarunkowania kontaktu człowieka z książką w różnych epokach historycznych, co potrafi przełożyć na opracowanie książki dawnej, w tym potrafi wykorzystywać i odpowiednio interpretować katalogi i bibliografie oraz zasoby Internetu do identyfikacji, opisu i charakterystyki książki dawnej. [KRDK03_4] |
K_U01 [3/5] |
Student jest w stanie oszacować poziom swoich umiejętności i planować ich doskonalenie oraz ma świadomość potrzeby działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i ochrony powierzonych mu dóbr kultury. [KRDK03_5] |
K_K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [KRDK02_fs_1] | 10 |
Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] |
zaliczenie |
KRDK03_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |