Seminarium magisterskie 4 (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2025

Nazwa modułu: | Seminarium magisterskie 4 (moduł obowiązkowy dyplomowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N2-SMMO04 |
Kod programu: | W1-N2BN19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 22 |
Cel i opis treści kształcenia: | Student realizuje ostatnią fazę przygotowań pracy magisterskiej. Redaguje kolejne rozdziały przewidziane w wypowiedzi pisemnej. Konfrontuje treść (tezy, argumenty, interpretacje) uwzględnione w zasadniczej części z celami wskazanymi we wstępie. Weryfikuje stan badań, opis zastosowanych metod, przedstawia i uzasadnia kompozycję głównej części rozprawy. Ustosunkowuje się do tez oraz celów, formułuje postulaty badawcze, redagując zakończenie pracy. Sporządza bibliografię załącznikową, indeksy, streszczenie (abstrakt), wybiera słowa kluczowe charakteryzujące precyzyjnie treść opracowania. Dba o stylistyczną i terminologiczną spójność tekstu, uwzględniając standardy języka naukowego oraz wymogi formalne. Ponadto dokonuje końcowej redakcji i korekty pracy, eliminując ewentualne błędy merytoryczne, logiczne i edytorskie, aby zapewnić wysoką jakość finalnej wersji rozprawy. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu relacje pomiędzy rozmaitymi zjawiskami literackimi i kulturowymi, pozwalające na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, w tym bibliotekoznawstwa, bibliologii i informatologii. Zna ich terminologię, metodologię oraz relacje między tymi dyscyplinami. Opanował metody i techniki badawcze niezbędne do analizy tekstów naukowych oraz tworzenia własnych, prawidłowo definiując pojęcia w języku nauki. Umiejętności te skutecznie wykorzystuje w przygotowywaniu pracy magisterskiej, bazując na różnorodnych źródłach naukowych. [SMMO04_01] |
K_W01 [4/5] |
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat cech edytorskich rozprawy naukowej, w szczególności w zakresie aspektów graficznych i kompozycyjnych. Rozumie zasady kształtowania struktury tekstu w zależności od funkcji komunikacyjnej oraz odbiorcy. Zna standardy edytorskie stosowane w różnych typach publikacji oraz zasady adaptacji treści w procesie mediacji, uwzględniając potrzeby czytelnika i specyfikę kanału przekazu. Potrafi analizować i oceniać teksty pod kątem ich przejrzystości, funkcjonalności oraz zgodności z normami redakcyjnymi. Dodatkowo posiada wiedzę na temat wpływu układu graficznego i kompozycji na odbiór treści, a także potrafi identyfikować oraz stosować rozwiązania sprzyjające efektywnej komunikacji naukowej. [SMMO04_02] |
K_W06 [4/5] |
Student potrafi w rozprawie magisterskiej jasno i precyzyjnie wyrazić swoje stanowisko, stosując właściwą dla danej dyscypliny terminologię oraz identyfikując i wykorzystując odpowiednie metody badawcze. Tworzy spójną i logicznie ustrukturyzowaną argumentację, opartą na rzetelnej analizie źródeł, potrafiąc interpretować różne teksty kultury z zastosowaniem metod właściwych dla bibliologii, informatologii i pokrewnych dyscyplin, zawsze z poszanowaniem praw własności intelektualnej. W swojej pracy uwzględnia aspekty teoretyczne i praktyczne, wskazując możliwe implikacje społeczne i zawodowe prowadzonych badań. [SMMO04_03] |
K_U011 [5/5] |
Student potrafi zredagować rozwinięty, wieloczęściowy tekst o charakterze problemowym i naukowym, zachowując prawidłową konstrukcję wypowiedzi i dostosowując styl prezentacji do oczekiwań odbiorców. W oparciu o umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji z obszaru nauk humanistycznych i społecznych, tworzy prace uwzględniające aktualny stan badań, stosując przy tym właściwe reguły wykorzystania cudzego dorobku naukowego oraz zasady etyki publikacyjnej. Dba o klarowność przekazu i zgodność z zasadami edytorskimi obowiązującymi w literaturze naukowej, skutecznie komunikując się z różnymi adresatami. [SMMO04_04] |
K_U010 [5/5] |
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i uznawania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów oraz wykorzystania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Potrafi krytycznie analizować zarówno własne osiągnięcia, jak i rezultaty badań innych autorów, uwzględniając kontekst teoretyczny oraz metodologiczny. Rozumie znaczenie rzetelności naukowej i etyki badawczej, a także potrafi stosować te zasady w praktyce, dbając o jakość i wiarygodność tworzonych opracowań. Potrafi też inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz postrzegać etyczny wymiar swoich działań, w tym działań zawodowych. [SMMO04_05] |
K_K01 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
seminarium [SMMO04_fs_1] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
SMMO04_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |