Analiza lingwistyczna tekstów specjalistycznych
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2025

Nazwa modułu: | Analiza lingwistyczna tekstów specjalistycznych |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-N2-ALTS02 |
Kod programu: | W1-N2BN19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć jest podniesienie kompetencji językowych studentów do poziomu B2+ przez pogłębioną analizę lingwistyczną anglojęzycznych tekstów specjalistycznych z zakresu bibliologii i informatologii. Zajęcia obejmują szczegółową analizę struktury tekstów, terminologii, składni oraz aspektów pragmatycznych charakterystycznych dla anglojęzycznych tekstów naukowych i branżowych. Studenci doskonalą umiejętność precyzyjnego rozumienia złożonych treści w języku angielskim, identyfikowania cech językowych typowych dla specjalistycznego dyskursu oraz interpretowania tekstów w kontekście specyfiki dyscypliny. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Analizując specjalistyczne teksty w postaci publikacji naukowych z zakresu bibliologii i informatologii, student utrwala i poszerza wiedzę na temat metod badawczych oraz zasad ich właściwego stosowania w zależności od charakteru i celu badań, a także zapoznaje się z aktualną problematyką i kierunkami rozwoju dyscypliny. [ALTS02_01] |
K_W02 [4/5] |
Student rozwija kompetencje językowe na poziomie B2+, poszerzając swoje umiejętności o zakres specjalistycznej komunikacji w języku angielskim – zarówno ustnej, jak i pisemnej – przez opanowanie terminologii oraz struktur charakterystycznych dla dyskursu naukowego i branżowego. [ALTS02_02] |
KJ.2023_U [5/5] |
Student potrafi korzystać ze źródeł terminologicznych oraz samodzielnie wyszukiwać informacje niezbędne do pogłębionego rozumienia analizowanych treści – zarówno w aspekcie językowym, jak i kulturowym - związanych z informacją naukową i bibliotekoznawstwem. [ALTS02_03] |
K_U01 [4/5] |
Student doskonali umiejętność komunikacji zawodowej w języku angielskim w zakresie informacji naukowej i bibliotekoznawstwa, potrafi krytycznie ocenić swój poziom wiedzy i samodzielnie uzupełniać braki, wykorzystując strategie kształcenia ustawicznego. [ALTS02_04] |
K_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PTSI03_fs_1] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
ALTS02_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |