Seminarium magisterskie 1 (moduł obowiązkowy dyplomowy) Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-N2BN19.2025

Nazwa modułu: Seminarium magisterskie 1 (moduł obowiązkowy dyplomowy)
Kod modułu: W1-BN-N2-SMMO01
Kod programu: W1-N2BN19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Seminarium magisterskie ma na celu podjęcie przez studiujących zadania, którego efekty ocenione zostaną po dwóch latach. Pierwszy semestr poświęcony jest wyborowi tematu, który powinien być zgodny z zakresem dyscypliny bibliologii i informatologii bądź jej interdyscyplinarnymi powiązaniami. Osoby kontynuujące ten sam kierunek studiów mogą wybierać temat z odpowiadającego im działu wiedzy bibliologicznej lub informatologicznej. Osoby, które zmieniły kierunek studiów, powinny wybrać temat, w którym wykorzystają wcześniej zdobyte doświadczenia. W trakcie pierwszego semestru należy wstępnie ustalić zespół zagadnień szczegółowych, które należą do indywidualnie wybranego zadania i staną się podstawą planu pracy, korygowanego w miarę pozyskiwania źródeł informacji oraz ich znajomości. Student w trakcie pierwszego semestru zobowiązany jest utworzyć uporządkowaną zgodnie z zasadami bibliografii załącznikową listę źródeł. Ma też sformułować szkic wstępu, z uwzględnieniem przewidywanych celów oraz metod postępowania badawczego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma pogłębioną znajomość bibliologii i informatologii – zwłaszcza jednej z jej subdyscyplin – oraz zna ich relacje z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych. Na tym polu skupia doświadczenia poznawcze dla wyboru tematu własnej pracy badawczej. [SMMO01_01]
K_W01 [3/5] K_W05 [3/5]
Student zna metody pogłębiania osobistej wiedzy ze studiowanej dyscypliny/subdyscypliny lub pokrewnej dyscypliny, rozpoznaje różne kategorie oraz stan dokumentacji właściwej dla realizowanego zadania badawczego. [SMMO01_02]
K_W03 [3/5] K_W06 [5/5]
Student posiada umiejętność obserwacji życia społecznego, zwłaszcza roli instytucji książki, umie gromadzić odpowiednie piśmiennictwo i inne dokumenty, także obcojęzyczne, przydatne w diagnozowaniu sytuacji społeczno-kulturalnej, a czerpiąc z nich, przestrzega norm prawnych. [SMMO01_03]
K_U01 [3/5] K_U010 [5/5]
Student potrafi planować samodzielne postępowanie badawcze, ustalać wstępne kroki, zarządzać czasem, korygować plan badań w toku analizy dostępnej dokumentacji oraz opracować plan większej wypowiedzi na realizowany temat badawczy na podstawie dostępnych źródeł. [SMMO01_04]
K_U03 [4/5] K_U06 [4/5]
Student wybiera temat pracy magisterskiej użyteczny społecznie, zgodny z posiadanymi umiejętnościami, wykazując się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do zawodu. Dzięki temu buduje pozytywny wizerunek pracowników biblioteki lub innych instytucji kultury, nauki i edukacji. [SMMO01_05]
K_K02 [3/5] K_K06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
seminarium [SMMO01_fs_1] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie SMMO01_01 SMMO01_02 SMMO01_03 SMMO01_04 SMMO01_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)