Elements of Statistics
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2025

Module name: | Elements of Statistics |
---|---|
Module code: | W4-MT-S1-25-ESt |
Programme code: | W4-S1MT19.2025 |
Semester: | winter semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu Elementy statystyki jest przekazanie studentom wiedzy na temat teorii i metod analizy statystycznej, w tym twierdzeń i pojęć związanych z estymacją punktową i przedziałową, testowaniem hipotez oraz analizą zależności między zmiennymi. Moduł obejmuje również praktyczne zastosowanie narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do opracowywania danych i interpretacji wyników w różnych dziedzinach nauki.
Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Estymacja punktowa i przedziałowa, pojęcie testu statystycznego.
2. Organizacja badań statystycznych: gromadzenie danych, opracowanie i graficzna prezentacja danych, konstrukcja szeregów statystycznych.
3. Pojęcie próby i jej opis: miary położenia, miary zmienności, miary asymetrii, miary koncentracji.
4. Wyliczanie i graficzna prezentacja statystyk opisowych za pomocą narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny.
5. Przedziały ufności i parametryczne testy istotności dla wartości oczekiwanej oraz wariancji. Minimalna liczebność próby.
6. Analiza współzależności zmiennych mierzalnych: analiza korelacji i regresji liniowej oraz odpowiadające im przedziały ufności i testy statystyczne.
7. Analiza współzależności cech niemierzalnych: rangowy współczynnik korelacji.
8. Wykorzystanie narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do analizy danych statystycznych z różnych dziedzin nauki. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, twierdzenia, techniki estymacji punktowej i przedziałowej, metody wnioskowania statystycznego obejmujące ogólne pojęcie testu statystycznego, a także zna i rozumie pojęcie próby i metody jej opisu oraz badania zależności w przypadku zmiennych mierzalnych, jak i niemierzalnych [ESta_1] |
K_W04 [1/5] |
zna przykłady ilustrujące wybrane pojęcia statystyczne, a także przykłady błędnych interpretacji wyników badań oraz nieuprawnionych wnioskowań statystycznych [ESta_2] |
K_W05 [2/5] |
potrafi zorganizować badanie statystyczne wraz z interpretacją wyników ujętych w postaci tabel i wykresów statystycznych oraz wykorzystać je do formułowania wniosków i podejmowania decyzji [ESta_3] |
K_U14 [2/5] |
potrafi dobrać i stosować właściwe narzędzia informatyczne, uwzględniając arkusz kalkulacyjny, do gromadzenia, opracowania i prezentacji danych, a także do wyliczania i graficznej prezentacji statystyk opisowych dotyczących zagadnień z różnych dziedzin nauki [ESta_4] |
K_U07 [2/5] |
potrafi operować pojęciami i twierdzeniami statystyki opisowej oraz wnioskowania statystycznego (przedziały ufności i testy istotności) z wykorzystaniem statystycznych charakterystyk populacji (wartość średnia, wariancja) i ich odpowiedników próbkowych [ESta_5] |
K_U11 [2/5] |
potrafi przedstawić poprawne rozumowania statystyczne i formułować wnioski z przeprowadzonych analiz oraz budować i analizować model regresji liniowej [ESta_6] |
K_U01 [1/5] |
potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyczne, w tym przedziały ufności i testy statystyczne, w różnych dziedzinach nauki, wykorzystując wybrane oprogramowanie do analizy danych, takie jak arkusz kalkulacyjny, w celu rozwiązania problemów z różnych dziedzin nauki [ESta_7] |
K_U12 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [ESta_fs_1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Individual work with a text [f02] |
exam |
ESta_1 |
laboratory classes [ESta_fs_2] | 30 |
Working with a computer [d01] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
ESta_3 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |