Wstęp do równań różniczkowych A
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025
| Nazwa modułu: | Wstęp do równań różniczkowych A |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-S1-25-WRRoA |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu zaznajomienie z aspektami teorii i metod równań różniczkowych zwyczajnych, leżącymi u podstaw rozległej tematyki równań różniczkowych. Ramowy zakres modułu obejmuje następujące tematy:
1. Pojęcie równania różniczkowego, jego rozwiązania, interpretacja geometryczna; przykładowe modele prowadzące do równań różniczkowych zwyczajnych.
2. Klasy równań efektywnie całkowalnych; wykorzystanie znanych twierdzeń analizy do dowodów istnienia i jednoznaczności rozwiązania zagadnienia początkowego dla równania o zmiennych rozdzielonych, równania liniowego, równania zupełnego.
3. Układy liniowych równań różniczkowych zwyczajnych pierwszego rzędu; twierdzenie o przestrzeni rozwiązań układów jednorodnych, układ fundamentalny rozwiązań, macierz rozwiązań, wrońskian.
4. Równania liniowe wyższych rzędów.
5. O rozwiązaniach stabilnych, asymptotycznie stabilnych oraz stabilności i asymptotycznej stabilności rozwiązań układów liniowych.
6. Informacje o klasycznych twierdzeniach dotyczących istnienia/jednoznaczności rozwiązań w teorii równań/układów różniczkowych zwyczajnych (Twierdzenie Peano, Twierdzenie Picarda, Twierdzenia Cauchy’ego i Kowalewskiej) oraz łączących się z nimi metodach przybliżonych (schemat Eulera, ciąg kolejnych przybliżeń, zastosowanie szeregów potęgowych).
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Prezentuje gotowość do studiowania zagadnień równań różniczkowych oraz aktywność w rozwiązywaniu zadań. [WRRoA_1] |
K_K01 [2/5] |
Zna najważniejsze klasy równań całkowalnych. [WRRoA_2] |
K_W04 [2/5] |
Potrafi rozwiązywać wybrane typy równań różniczkowych. [WRRoA_3] |
K_U03 [3/5] |
Zna i rozumie najważniejsze pojęcia i twierdzenia równań różniczkowych zwyczajnych obejmowane modułem. [WRRoA_4] |
K_W02 [1/5] |
Potrafi efektywnie wyrażać klasyczne pojęcia i twierdzenia równań różniczkowych zwyczajnych. [WRRoA_5] |
K_U01 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [WRRoA_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
WRRoA_1 |
| konwersatorium [WRRoA_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące: peer learning [b08] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
WRRoA_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||