Wstęp do matematyki
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025
| Nazwa modułu: | Wstęp do matematyki |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-S1-25-WMat |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu logiki matematycznej oraz fundamentów matematyki. W ramach modułu realizowane będą następujące treści:
1. Język klasycznej logiki zdań, semantyka boolowska, logika predykatów.
2. Algebra zbiorów.
3. Relacje i ich własności, relacje równoważności i relacje porządku.
4. Funkcje.
5. Teoria mocy. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student dobrze rozumie przedstawioną na zajęciach teorię i znaczenie dowodu w matematyce, a także pojęcie istotności założeń, zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne omawiane podczas zajęć, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy lub nieuprawnione rozumowania [WMat_1] |
K_W03 [3/5] |
student zna wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej, teorii mnogości i matematyki dyskretnej zawarte w podstawach innych dyscyplin matematyki [WMat_2] |
K_W04 [2/5] |
student potrafi w sposób zrozumiały w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje z zakresu tematyki modułu [WMat_3] |
K_U01 [2/5] |
student potrafi posługiwać się językiem teorii mnogości, interpretując zagadnienia z różnych obszarów matematyki, potrafi posługiwać się rachunkiem zdań i predykatów oraz stosować język logiki do precyzyjnego opisu, modelowania i formalizacji problemów matematycznych pochodzących z różnych działów matematyki [WMat_4] |
K_U02 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [WMat_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
WMat_1 |
| konwersatorium [WMat_fs_2] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
WMat_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||