Introduction to statistics
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2025

Module name: | Introduction to statistics |
---|---|
Module code: | W4-MT-S1-25-PSta |
Programme code: | W4-S1MT19.2025 |
Semester: | summer semester 2027/2028 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Celem modułu "Wstęp do statystyki" jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi zagadnieniami statystyki opisowej oraz wprowadzenie ich w zaawansowaną teorię związaną ze statystycznymi metodami analizy danych. Ma także na celu rozwijanie umiejętności gromadzenia, opracowywania i interpretowania danych statystycznych, a także wykorzystywania narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do obliczeń i tworzenia graficznych prezentacji wyników. Studenci nauczą się analizować współzależności między zmiennymi, stosować miary statystyczne w opisie próby, a także przeprowadzać testowanie hipotez oraz estymację punktową i przedziałową.
Przewiduje się realizację następujących treści programowych.
1. Pojęcia statystyki opisowej (w tym populacja generalna, próba losowa, cecha statystyczna).
2. Organizacja badań statystycznych: gromadzenie danych, opracowanie i graficzna prezentacja danych, konstrukcja szeregów statystycznych.
3. Opis próby: miary położenia (klasyczne i pozycyjne), miary zmienności, miary asymetrii, miary koncentracji.
4. Wyliczanie i graficzna prezentacja statystyk opisowych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny.
5. Analiza współzależności zmiennych mierzalnych: analiza korelacji i regresji liniowej.
6. Analiza współzależności cech niemierzalnych: rangowy współczynnik korelacji.
7. Najważniejsze rozkłady wykorzystywane w statystyce.
8. Model statystyczny i statystyki.
9. Estymacja punktowa i przedziałowa. Przedziały ufności dla wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury. Wyznaczanie niezbędnej liczby pomiarów do próby.
10. Testowanie hipotez statystycznych. Hipotezy dotyczące wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury.
|
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, twierdzenia, techniki dowodowe oraz metody opisu problemów z zakresu statystyki, w szczególności statystyki opisowej, analizy współzależności zmiennych mierzalnych i niemierzalnych oraz z zakresu wnioskowania statystycznego (przedziały ufności i testowanie hipotez statystycznych) [PSta_1] |
K_W04 [1/5] |
zna przykłady ilustrujące wybrane pojęcia statystyczne, a także przykłady błędnych interpretacji wyników badań oraz nieuprawnionych wnioskowań statystycznych [PSta_2] |
K_W05 [3/5] |
potrafi dobrać i stosować właściwe narzędzia informatyczne, w tym arkusz kalkulacyjny, do gromadzenia, opracowania i prezentacji danych, wyliczania i graficznej prezentacji statystyk opisowych dotyczących zagadnień z różnych dziedzin nauki [PSta_3] |
K_U07 [4/5] |
potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyczne do opisu próby za pomocą miar statystyki opisowej oraz do analizy współzależności zmiennych mierzalnych i niemierzalnych, wykorzystując wybrane oprogramowanie, takie jak arkusz kalkulacyjny [PSta_4] |
K_U12 [4/5] |
potrafi przedstawić poprawne wnioskowania statystyczne wykorzystując przedziały ufności i hipotezy statystyczne dla wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury oraz budować i analizować model regresji liniowej [PSta_5] |
K_U01 [2/5] |
jest gotów do stosowania metod statystycznych w rozwiązywaniu problemów praktycznych i społecznych oraz do podejmowania działań na rzecz wykorzystywania wyników analiz w służbie interesu publicznego [PSta_6] |
K_K03 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [PSta_fs_1] | 30 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Individual work with a text [f02] |
exam |
PSta_1 |
laboratory classes [PSta_fs_2] | 30 |
Working with a computer [d01] Laboratory exercise / experiment [e01] |
course work |
PSta_3 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |