Wstęp do statystyki
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025
| Nazwa modułu: | Wstęp do statystyki |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-S1-25-PSta |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu "Wstęp do statystyki" jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi zagadnieniami statystyki opisowej oraz wprowadzenie ich w zaawansowaną teorię związaną ze statystycznymi metodami analizy danych. Ma także na celu rozwijanie umiejętności gromadzenia, opracowywania i interpretowania danych statystycznych, a także wykorzystywania narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny, do obliczeń i tworzenia graficznych prezentacji wyników. Studenci nauczą się analizować współzależności między zmiennymi, stosować miary statystyczne w opisie próby, a także przeprowadzać testowanie hipotez oraz estymację punktową i przedziałową.
Przewiduje się realizację następujących treści programowych.
1. Pojęcia statystyki opisowej (w tym populacja generalna, próba losowa, cecha statystyczna).
2. Organizacja badań statystycznych: gromadzenie danych, opracowanie i graficzna prezentacja danych, konstrukcja szeregów statystycznych.
3. Opis próby: miary położenia (klasyczne i pozycyjne), miary zmienności, miary asymetrii, miary koncentracji.
4. Wyliczanie i graficzna prezentacja statystyk opisowych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, takich jak arkusz kalkulacyjny.
5. Analiza współzależności zmiennych mierzalnych: analiza korelacji i regresji liniowej.
6. Analiza współzależności cech niemierzalnych: rangowy współczynnik korelacji.
7. Najważniejsze rozkłady wykorzystywane w statystyce.
8. Model statystyczny i statystyki.
9. Estymacja punktowa i przedziałowa. Przedziały ufności dla wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury. Wyznaczanie niezbędnej liczby pomiarów do próby.
10. Testowanie hipotez statystycznych. Hipotezy dotyczące wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury.
|
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, twierdzenia, techniki dowodowe oraz metody opisu problemów z zakresu statystyki, w szczególności statystyki opisowej, analizy współzależności zmiennych mierzalnych i niemierzalnych oraz z zakresu wnioskowania statystycznego (przedziały ufności i testowanie hipotez statystycznych) [PSta_1] |
K_W04 [1/5] |
zna przykłady ilustrujące wybrane pojęcia statystyczne, a także przykłady błędnych interpretacji wyników badań oraz nieuprawnionych wnioskowań statystycznych [PSta_2] |
K_W05 [3/5] |
potrafi dobrać i stosować właściwe narzędzia informatyczne, w tym arkusz kalkulacyjny, do gromadzenia, opracowania i prezentacji danych, wyliczania i graficznej prezentacji statystyk opisowych dotyczących zagadnień z różnych dziedzin nauki [PSta_3] |
K_U07 [4/5] |
potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody statystyczne do opisu próby za pomocą miar statystyki opisowej oraz do analizy współzależności zmiennych mierzalnych i niemierzalnych, wykorzystując wybrane oprogramowanie, takie jak arkusz kalkulacyjny [PSta_4] |
K_U12 [4/5] |
potrafi przedstawić poprawne wnioskowania statystyczne wykorzystując przedziały ufności i hipotezy statystyczne dla wartości średniej, wariancji i wskaźnika struktury oraz budować i analizować model regresji liniowej [PSta_5] |
K_U01 [2/5] |
jest gotów do stosowania metod statystycznych w rozwiązywaniu problemów praktycznych i społecznych oraz do podejmowania działań na rzecz wykorzystywania wyników analiz w służbie interesu publicznego [PSta_6] |
K_K03 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PSta_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
PSta_1 |
| laboratorium [PSta_fs_2] | 30 |
Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
PSta_3 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||