Didactics of Computer Science I Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2025

Module name: Didactics of Computer Science I
Module code: W4-MT-S1-25-DInf1
Programme code: W4-S1MT19.2025
Semester: summer semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - informatyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym. W ramach modułu Dydaktyka informatyki I - szkoła podstawowa przewiduje się zapoznanie studentów z: - podstawowymi dokumentami regulującymi przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły podstawowej (podstawa programowa z informatyki, program nauczania, rozkład materiału, ramowy plan nauczania), - metodyką realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie informatyki w zakresie programów dla szkoły podstawowej, - metodami nauczania właściwymi dla informatyki, - niekonwencjonalnymi metodami nauczania informatyki, - rolą błędu w nauczaniu informatyki i sposobami jego wykorzystania w procesie dydaktycznym, - organizacją pracy w klasie szkolnej i grupach, - sposobami organizowania przestrzeni klasy szkolnej, - współpracą nauczyciela z rodzicami.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student zna i rozumie miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [DInf1_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
student zna i rozumie podstawę programową z informatyki, cele kształcenia i treści nauczania; zna strukturę wiedzy oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania informatyki, a także realizację treści informatyki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia [DInf1_02]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. [DInf1_03]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5]
student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla informatyki [DInf1_04]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_W15 [3/5]
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie informatyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla informatyki błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [DInf1_05]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W14 [2/5] KN.2023_W15 [2/5]
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do informatyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [DInf1_06]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W14 [2/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DInf1_07]
KN.2023_W03 [4/5]
student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla informatyki: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [DInf1_08]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W05 [2/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki [DInf1_09]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W15 [4/5]
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [DInf1_10]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DInf1_11]
KN.2023_U02 [4/5]
student potrafi identyfikować powiązania treści informatyki z innymi treściami nauczania. [DInf1_12]
KN.2023_U03 [2/5] KN.2023_U07 [3/5]
student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [DInf1_13]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U15 [4/5]
student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [DInf1_14]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5]
student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DInf1_15]
KN.2023_U05 [4/5]
student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DInf1_16]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U12 [1/5]
student potrafi rozpoznać typowe dla informatyki błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DInf1_17]
KN.2023_U03 [3/5]
student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DInf1_18]
KN.2023_KS02 [2/5] KN.2023_KS04 [2/5]
student jest gotów popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DInf1_19]
KN.2023_KS02 [3/5]
student jest gotów promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DInf1_20]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS06 [2/5]
student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [DInf1_21]
KN.2023_KS03 [3/5] KN.2023_KS04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [DInf1_fs_1] 30 Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
course work DInf1_01 DInf1_02 DInf1_03 DInf1_04 DInf1_05 DInf1_06 DInf1_07 DInf1_08 DInf1_09 DInf1_18 DInf1_19 DInf1_20 DInf1_21
workshop [DInf1_fs_2] 15 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating method – peer learning [b08] 
Production exercise – workshop [e02] 
course work DInf1_04 DInf1_10 DInf1_11 DInf1_12 DInf1_13 DInf1_14 DInf1_15 DInf1_16 DInf1_17 DInf1_18 DInf1_19 DInf1_20
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)