Dydaktyka chemii II - szkoła podstawowa
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka chemii II - szkoła podstawowa |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-25-DCh2 |
Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - informatyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym.
W ramach modułu Dydaktyka chemii II - szkoła podstawowa przewiduje się realizację następujących zagadnień:
- diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów,
- rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych,
- kształtowanie systemu wartości uczniów,
- warsztat pracy nauczyciela. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa [W4-MT-S1-25-DCh1] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [DCh2_01] |
KN.2023_W02 [3/5] |
student zna i rozumie sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach chemii [DCh2_02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście chemii oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [DCh2_03] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DCh2_04] |
KN.2023_W01 [2/5] |
student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela, właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [DCh2_05] |
KN.2023_W03 [3/5] |
student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się chemii i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [DCh2_06] |
KN.2023_W03 [4/5] |
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [DCh2_07] |
KN.2023_U03 [4/5] |
student potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [DCh2_08] |
KN.2023_U10 [5/5] |
student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [DCh2_09] |
KN.2023_U03 [4/5] |
student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [DCh2_10] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
student jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [DCh2_11] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
student jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DCh2_12] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DCh2_13] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DCh2_14] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [DCh2_fs_01] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
DCh2_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |