Dydaktyka chemii II - szkoła podstawowa Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025

Nazwa modułu: Dydaktyka chemii II - szkoła podstawowa
Kod modułu: W4-MT-S1-25-DCh2
Kod programu: W4-S1MT19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - informatyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym. W ramach modułu Dydaktyka chemii II - szkoła podstawowa przewiduje się realizację następujących zagadnień: - diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów, - rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych, - kształtowanie systemu wartości uczniów, - warsztat pracy nauczyciela.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa [W4-MT-S1-25-DCh1]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny [DCh2_01]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
student zna i rozumie sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach chemii [DCh2_02]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W07 [3/5]
student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście chemii oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [DCh2_03]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W07 [4/5]
student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DCh2_04]
KN.2023_W01 [2/5] KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W12 [3/5]
student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela, właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [DCh2_05]
KN.2023_W03 [3/5]
student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się chemii i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [DCh2_06]
KN.2023_W03 [4/5]
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [DCh2_07]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
student potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów [DCh2_08]
KN.2023_U10 [5/5] KN.2023_U11 [4/5]
student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia [DCh2_09]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U11 [4/5]
student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia [DCh2_10]
KN.2023_KS04 [3/5]
student jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu [DCh2_11]
KN.2023_KS04 [3/5]
student jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DCh2_12]
KN.2023_KS04 [3/5]
student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DCh2_13]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [3/5]
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DCh2_14]
KN.2023_KS02 [3/5] KN.2023_KS04 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [DCh2_fs_01] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie DCh2_01 DCh2_02 DCh2_03 DCh2_04 DCh2_05 DCh2_06 DCh2_07 DCh2_08 DCh2_09 DCh2_10 DCh2_11 DCh2_12 DCh2_13 DCh2_14
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)