Didactics of Chemistry I
Field of study: Mathematics
Programme code: W4-S1MT19.2025

Module name: | Didactics of Chemistry I |
---|---|
Module code: | W4-MT-S1-25-DCh1 |
Programme code: | W4-S1MT19.2025 |
Semester: | summer semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - chemia) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym.
W ramach modułu Dydaktyka chemii I - szkoła podstawowa przewiduje się zapoznanie studentów z:
- podstawowymi dokumentami regulującymi przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły podstawowej (podstawa programowa z chemii, program nauczania, rozkład materiału, ramowy plan nauczania),
- metodyką realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie chemii w zakresie programów dla szkoły podstawowej,
- metodami nauczania właściwymi dla chemii,
- niekonwencjonalnymi metodami nauczania chemii,
- rolą błędu w nauczaniu chemii i sposobami jego wykorzystania w procesie dydaktycznym,
- organizacją pracy w klasie szkolnej i grupach,
- sposobami organizowania przestrzeni klasy szkolnej,
- współpracą nauczyciela z rodzicami. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student zna i rozumie miejsce chemii w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [DCh1_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
student zna i rozumie podstawę programową z chemii, cele kształcenia i treści nauczania. Zna strukturę wiedzy oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania chemii, a także realizację treści chemii w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia [DCh1_02] |
KN.2023_W08 [3/5] |
student zna i rozumie integrację wewnątrz - i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału. [DCh1_03] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla chemii [DCh1_04] |
KN.2023_W02 [4/5] |
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie chemii – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla chemii błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [DCh1_05] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do chemii, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [DCh1_06] |
KN.2023_W02 [4/5] |
student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DCh1_07] |
KN.2023_W03 [4/5] |
student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla chemii: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [DCh1_08] |
KN.2023_W02 [2/5] |
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie chemii [DCh1_09] |
KN.2023_W04 [3/5] |
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [DCh1_10] |
KN.2023_U02 [3/5] |
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DCh1_11] |
KN.2023_U02 [4/5] |
student potrafi identyfikować powiązania treści chemii z innymi treściami nauczania. [DCh1_12] |
KN.2023_U03 [2/5] |
student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [DCh1_13] |
KN.2023_U03 [3/5] |
student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań
uczniów oraz popularyzacji wiedzy [DCh1_14] |
KN.2023_U03 [4/5] |
student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DCh1_15] |
KN.2023_U05 [4/5] |
student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DCh1_16] |
KN.2023_U02 [4/5] |
student potrafi rozpoznać typowe dla chemii błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DCh1_17] |
KN.2023_U03 [3/5] |
student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DCh1_18] |
KN.2023_KS02 [2/5] |
student jest gotów popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DCh1_19] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
student jest gotów promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DCh1_20] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [DCh1_21] |
KN.2023_KS03 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [DCh1_fs_1] | 30 |
Lecture-discussion [b02] Screen presentation [c07] Self-education [f01] |
course work |
DCh1_01 |
workshop [DCh1_fs_2] | 15 |
Activating method – discussion / debate [b04] Laboratory exercise / experiment [e01] Production exercise – workshop [e02] |
course work |
DCh1_10 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |