Kultura języka
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2025
| Nazwa modułu: | Kultura języka |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-S1-24-KJez |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu Kultura języka omawiane są podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka (norma wzorcowa i norma potoczna, uzus, błąd językowy, innowacja językowa). Poprzez praktyczne ćwiczenia student/studentka przyswaja sobie najważniejsze zalecenia poprawnościowe m.in. w zakresie: wymowy, pisowni, nietypowej odmiany słów, ich tworzenia, modyfikowania i łączenia się w bardziej złożone formy, stosowania zapożyczeń, ale też budowania zdań i tekstów w różnych stylach polszczyzny, a także logicznego i uporządkowanego wysławiania się. Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów wiedzy o najważniejszych zjawiskach współczesnej polszczyzny i zdobycie umiejętności rozumienia zmian zachodzących w obrębie normy i zwyczaju językowego. Efektem prowadzonych zajęć powinno być ugruntowanie przekonania o konieczności poprawnego stosowania języka polskiego jako narzędzia komunikacji, znajomość zasad poprawnej i skutecznej rozmowy, znajomość różnych form podawczych, umiejętność stosowania języka w różnych sytuacjach komunikacyjnych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest przygotowany do aktywnego i świadomego uczestnictwa w sferze dyskursu publicznego w zakresie językowym [KJez_01] |
KN.2023_W05 [3/5] |
zna podstawową terminologię z zakresu kultury języka (m.in. system-norma-uzus; błąd językowy, innowacja językowa) oraz potrafi rozstrzygać konkretne fakty językowe [KJez_02] |
KN.2023_W12 [3/5] |
potrafi analizować tekst pod względem poprawnościowym i stylistycznym; potrafi także przygotować tekst własny poprawny pod względem poprawnościowym i stylistycznym [KJez_03] |
KN.2023_W12 [3/5] |
rozumie zróżnicowanie współczesnej polszczyzny, dostrzega różnicę między językiem mówionym a pisanym, zna podstawowe odmiany stylowe, rozpoznaje symptomy języka przemocy, realizuje cele komunikacyjne wykorzystując język inkluzywny [KJez_04] |
KN.2023_W05 [3/5] |
ma potrzebę doskonalenia własnych kompetencji językowych, rozwijania własnej świadomości językowej [KJez_05] |
KN.2023_U15 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [KJez_fs_01] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KJez_01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||