Podstawy brachyterapii i terapii otwartymi źródłami promieniowania Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: W4-S1FM19.2025

Nazwa modułu: Podstawy brachyterapii i terapii otwartymi źródłami promieniowania
Kod modułu: W4-FM-S1-7-23-33
Kod programu: W4-S1FM19.2025
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami: Zasady działania terapii radioizotopowej Zasady działania diagnostyki radioizotopowej Radiosynowektomia Zasady działania gammakamery i skanera PET Ochrona radiologiczna pacjenta Metody kontroli jakości obrazowania w medycynie nuklearnej Zastosowanie metod Monte Carlo do obliczania dawki pochodzącej od podania radiofarmaceutyku rozwój metod brachyterapii, system planowania rozkładu dawki: paryski, sztokcholmski, Manchester, brachyterapia: intracavitary, interstinal i intraluminal, aplikacje: LDR, HDR, MDR, PDR, wysokie moce dawek: zalety i ograniczenia, izotopy stosowane w brachyterapii. formy geometryczne źródeł promieniowania, pomiary dawek, mocy dawek, rozkładów dawek, obliczanie dawki pochłoniętej: dawka źródła punktowego, liniowego; rozkłady dawek, modelowanie matematyczne dawek biologicznie równoważnych, kontrola jakości w brachyterapii: wyposażenie, procedury, pomiary dozymetryczne, wymogi prawne. planowanie rozkładu: 2D, 3D, DVH. Optymalizacja rozkładu dawki w HDR: optymalizacja geometryczna, optymalizacja odległości, optymalizacja objętości, przykłady planowania: nowotworów głowy i szyi, rak płuca i przełyku, nowotwory piersi, nowotwory skóry, rak szyjki macicy, rak prostaty, zmiany nienowotworowe. Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z wybranymi zagadnieniami spośród: Budowa i sposób działania licznika scyntylacyjnego Budowa i sposób działania gamma kamery Metody radiobiologicznego oznaczania stężenia RIA oraz IRMA Sposób opracowywania scyntygrafii Sposoby wykonywania kontroli jakości w medycynie nuklearnej Budowa i sposób działania aparatu HDR Zasady działania systemu planowania leczenia stosowanego w brachyterapii Kontrola jakości w pracowni brachyterapii Wybór zagadnień realizowanych w ramach laboratorium związany jest z możliwościami danej jednostki realizującej zajęcia. W ramach pracy własnej student: dąży do utrwalenia i pogłębienia tematyki poruszanej na wykładzie, w oparciu o notatki własne oraz materiały i pozycje literaturowe wskazane przez wykładowcę, przygotowuje się teoretycznie do wykonywania zadań laboratoryjnych oraz z zagadnień wskazanych przez prowadzącego omawianych w ramach kolokwium wstępnego przed rozpoczęciem wykonywania ćwiczeń, przygotowuje sprawozdania z przeprowadzonych w ramach laboratorium pomiarów. Wykład zakończony jest egzaminem obejmującym treści wykładów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie cywilizacyjne znaczenie zastosowania izotopów promieniotwórczych w medycynie. [E1]
W01 [5/5]
Posiada znajomość planowania rozkładu dawki promieniowania. [E10]
W06 [4/5] U03 [4/5] U04 [4/5]
Potrafi ocenić plan leczenia. [E11]
U07 [3/5] U10 [3/5]
Zna zagadnienia z radiobiologii. [E2]
W06 [3/5]
Zna budowę i teoretyczne podstawy funkcjonowania skanera PET, gamma kamery, sond scyntylacyjnych. [E3]
W03 [4/5] IW01 [4/5]
Zaznajomiony jest z systemami zarządzania jakością w pracowniach medycznych QA. [E4]
IW05 [3/5]
Na gruncie poznanej wiedzy potrafi wyjaśnić zasady działania terapii i diagnostyki radioizotopowej. [E5]
W04 [5/5] U02 [5/5] U04 [5/5] IU02 [5/5]
Potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników. [E6]
K01 [4/5] K03 [4/5] IU09 [4/5]
Rozumie rozwój metod leczenia promieniowaniem jonizującym z wykorzystaniem zamkniętych źródeł promieniowania. [E7]
W04 [3/5] W06 [3/5]
Zna źródła promieniowania stosowane w leczeniu. [E8]
W04 [3/5] W06 [3/5]
Rozumie i potrafi opisać formy geometryczne stosowane w brachyterapii. [E9]
W04 [4/5] W08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [FZ1] 15 Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
egzamin E1 E2 E3 E4 E5
laboratorium [FZ2] 15 Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie E10 E11 E6 E7 E8 E9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)