Podstawy brachyterapii i terapii otwartymi źródłami promieniowania
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: W4-S1FM19.2025

Nazwa modułu: | Podstawy brachyterapii i terapii otwartymi źródłami promieniowania |
---|---|
Kod modułu: | W4-FM-S1-7-23-33 |
Kod programu: | W4-S1FM19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
Zasady działania terapii radioizotopowej
Zasady działania diagnostyki radioizotopowej
Radiosynowektomia
Zasady działania gammakamery i skanera PET
Ochrona radiologiczna pacjenta
Metody kontroli jakości obrazowania w medycynie nuklearnej
Zastosowanie metod Monte Carlo do obliczania dawki pochodzącej od podania radiofarmaceutyku
rozwój metod brachyterapii,
system planowania rozkładu dawki: paryski, sztokcholmski, Manchester,
brachyterapia: intracavitary, interstinal i intraluminal,
aplikacje: LDR, HDR, MDR, PDR, wysokie moce dawek: zalety i ograniczenia,
izotopy stosowane w brachyterapii.
formy geometryczne źródeł promieniowania,
pomiary dawek, mocy dawek, rozkładów dawek,
obliczanie dawki pochłoniętej: dawka źródła punktowego, liniowego; rozkłady dawek,
modelowanie matematyczne dawek biologicznie równoważnych,
kontrola jakości w brachyterapii: wyposażenie, procedury, pomiary dozymetryczne, wymogi prawne.
planowanie rozkładu: 2D, 3D, DVH. Optymalizacja rozkładu dawki w HDR: optymalizacja geometryczna, optymalizacja odległości, optymalizacja objętości,
przykłady planowania: nowotworów głowy i szyi, rak płuca i przełyku, nowotwory piersi, nowotwory skóry, rak szyjki macicy, rak prostaty, zmiany nienowotworowe.
Na zajęciach laboratoryjnych student zapoznaje się z wybranymi zagadnieniami spośród:
Budowa i sposób działania licznika scyntylacyjnego
Budowa i sposób działania gamma kamery
Metody radiobiologicznego oznaczania stężenia RIA oraz IRMA
Sposób opracowywania scyntygrafii
Sposoby wykonywania kontroli jakości w medycynie nuklearnej
Budowa i sposób działania aparatu HDR
Zasady działania systemu planowania leczenia stosowanego w brachyterapii
Kontrola jakości w pracowni brachyterapii
Wybór zagadnień realizowanych w ramach laboratorium związany jest z możliwościami danej jednostki realizującej zajęcia.
W ramach pracy własnej student:
dąży do utrwalenia i pogłębienia tematyki poruszanej na wykładzie, w oparciu o notatki własne oraz materiały i pozycje literaturowe wskazane przez wykładowcę,
przygotowuje się teoretycznie do wykonywania zadań laboratoryjnych oraz z zagadnień wskazanych przez prowadzącego omawianych w ramach kolokwium wstępnego przed rozpoczęciem wykonywania ćwiczeń,
przygotowuje sprawozdania z przeprowadzonych w ramach laboratorium pomiarów.
Wykład zakończony jest egzaminem obejmującym treści wykładów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć laboratoryjnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Rozumie cywilizacyjne znaczenie zastosowania izotopów promieniotwórczych w medycynie. [E1] |
W01 [5/5] |
Posiada znajomość planowania rozkładu dawki promieniowania. [E10] |
W06 [4/5] |
Potrafi ocenić plan leczenia. [E11] |
U07 [3/5] |
Zna zagadnienia z radiobiologii. [E2] |
W06 [3/5] |
Zna budowę i teoretyczne podstawy funkcjonowania skanera PET, gamma kamery, sond scyntylacyjnych. [E3] |
W03 [4/5] |
Zaznajomiony jest z systemami zarządzania jakością w pracowniach medycznych QA. [E4] |
IW05 [3/5] |
Na gruncie poznanej wiedzy potrafi wyjaśnić zasady działania terapii i diagnostyki radioizotopowej. [E5] |
W04 [5/5] |
Potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników. [E6] |
K01 [4/5] |
Rozumie rozwój metod leczenia promieniowaniem jonizującym z wykorzystaniem zamkniętych źródeł promieniowania. [E7] |
W04 [3/5] |
Zna źródła promieniowania stosowane w leczeniu. [E8] |
W04 [3/5] |
Rozumie i potrafi opisać formy geometryczne stosowane w brachyterapii. [E9] |
W04 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E10 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |