Podstawy fizyczne metod diagnostyki i terapii
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: W4-S1FM19.2025

Nazwa modułu: | Podstawy fizyczne metod diagnostyki i terapii |
---|---|
Kod modułu: | W4-FM-S1-4-23-23 |
Kod programu: | W4-S1FM19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 7 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach wykładu absolwent uzyskuje wiadomości z metod fizycznych wykorzystywanych w medycynie i badaniach biomedycznych, konieczne dla fizyka medycznego.
Główne tematy wykładów:
Rola Fizyki medycznej we współczesnym świecie jako nauki interdyscyplinarnej.
Charakterystyka fal akustycznych w zakresie fał dźwiękowych i ultradźwiękowych i ich wykorzystanie w medycynie: badania audiometryczne, ultrasonografia wraz z metodami dopplerowskimi.
Charakterystyka promieniowania jonizującego i jego wykorzystanie w diagnostyce medycznej : rentgenodiagnostyka konwencjonalna, tomografia komputerowa, angiografia, PET).
Zagadnienia praktyczne i teoretyczne jądrowego rezonansu magnetycznego i jego zastosowanie w medycynie. Techniki obrazowania MRI.
Zastosowanie promieniowania z zakresu światła widzialnego i poczerwieni w medycynie: efekt fotodynamiczny (PDD i PDT,) lasery, termowizja, endoskopia.
Zastosowania współczesnej mikroskopii w badaniu próbek biologicznych in vitro
Podstawy fizyczne badań czynnościowych takich jak: EKG, EEG.
Zastosowanie telemetrii w medycynie
Wstęp do modelowania w fizyce medycznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę dotyczącą podstaw fizycznych technik obrazowania medycznego, diagnostyki wizualizacyjnej ,i badań czynnościowych oraz zna możliwości ich zastosowania w medycynie. [E1] |
W01 [4/5] |
Rozumie znaczenie fizyki medycznej dla współczesnych nauk medycznych. [E2] |
W01 [4/5] |
Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy wymagane w technikach obrazowania medycznego i diagnostyce klasycznej. [E3] |
W06 [2/5] |
Potrafi na gruncie praw fizyki wyjaśnić działanie aparatury medycznej do diagnostyki i wybranych terapii. [E4] |
IU02 [4/5] |
Potrafi wyjaśnić procesy zachodzące w otaczającym go środowisku oraz procesy odpowiadające za efekty diagnostyczne i terapeutyczne. [E5] |
U02 [4/5] |
Umie korzystać z literatury, baz danych i innych źródeł aby móc zinterpretować problem i wyciągnąć wnioski. [E6] |
U08 [3/5] |
Potrafi wysłuchać opinii innych i podjąć dyskusję odnośnie danego problemu. [E7] |
U07 [3/5] |
Rozumie potrzebę kształcenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych. [E8] |
K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] |
egzamin |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 60 |
Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |