Wizualizacja danych Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: Wizualizacja danych
Kod modułu: W4-MT-S2-25-WDa
Kod programu: W4-S2MT19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podwalinami i praktycznymi technikami przedstawiania i eksploracji danych za pomocą metod wizualnych. Kurs koncentruje się na projektowaniu czytelnych, estetycznych i skutecznych wizualizacji, które wspierają analizę danych, podejmowanie decyzji i komunikację wyników. W trakcie zajęć studenci nauczą się wykorzystywać nowoczesne narzędzia do wizualizacji danych (np. Tableau, Power BI, Shiny, itp.), interpretować wykresy oraz stosować zasady projektowania wizualizacji zorientowane na odbiorcę. Ponadto studenci zapoznają się z dobrymi praktykami związanymi z wizualizacją danych i zasadami jakie rządzą tworzeniem dobrych (poprawnych) wykresów. Ważnym elementem zajęć będzie m.in. tworzenie całościowych raportów z przeprowadzanych analiz np. w formie interaktywnych dashboardów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość znaczenia wizualizacji danych w procesie przekazywania informacji, wnioskowania i podejmowania decyzji. [WDa1]
K_K01 [5/5] K_K02 [2/5]
Potrafi w przejrzysty sposób prezentować graficzne wyniki analizy danych zarówno dla specjalistów, jak i odbiorców bez przygotowania technicznego [WDa2]
K_U09 [3/5]
Potrafi z wykorzystaniem poznanych narzędzi tworzyć poprawne, czytelne i skuteczne wizualizacje danych (w tym dashboardy). [WDa3]
K_U07 [4/5] K_U09 [4/5]
Zna metody wizualizacji danych i zasady tworzenia poprawnych wykresów. [WDa4]
K_W05 [3/5] K_W07 [3/5]
korzysta z wykresów i jest krytycznym odbiorcą złych przykładów wizualizacji danych. [WDa5]
K_K07 [4/5]
Zna wybrane narzędzia do wizualizacji danych i potrafi je skutecznie stosować zarówno w procesie wstępnej analizy (przekształcanie i przygotowanie danych), jak i w procesie wizualizacji. [WDa6]
K_W04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [01] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie WDa1 WDa2 WDa3 WDa4 WDa5 WDa6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)