Wielowymiarowa statystyczna analiza danych Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: Wielowymiarowa statystyczna analiza danych
Kod modułu: W4-MT-S2-25-WSADan
Kod programu: W4-S2MT19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu Wielowymiarowa statystyczna analiza danych jest rozwijanie kompetencji w zakresie analizy danych z naciskiem na wielowymiarowe metody statystyczne oraz posługiwania się narzędziami statystycznymi w środowisku komputerowym. W ramach modułu przewidziano realizację następujących zagadnień programowych. 1. Wektory i macierze losowe oraz ich rozkłady. 2. Estymacja punktowa w przypadku wielowymiarowym. 3. Testowanie hipotez statystycznych w modelach wielowymiarowych. 4. Wielowymiarowe modele liniowe. 5. Analiza składowych głównych. 6. Analiza kanoniczna. 7. Analiza dyskryminacyjna.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod statystyki wielowymiarowej [WSAD1]
K_W04 [5/5]
zna tematykę związaną z rozwojem wielowymiarowych metod statystycznych oraz rozumie ich znaczenie dla rozwoju różnych dziedzin nauki [WSAD2]
K_W05 [3/5]
potrafi rozwijać swoje zainteresowania w zakresie statystyki wielowymiarowej oraz podejmować merytoryczną dyskusję z osobami posiadającymi zaawansowaną wiedzę w tej dziedzinie [WSAD3]
K_U06 [4/5]
potrafi i jest gotów analizować problemy badawcze z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi informatycznych dobierając odpowiednie sposoby analizy danych na podstawie poznanych metod statystyki wielowymiarowej [WSAD4]
K_U05 [4/5] K_K02 [5/5]
potrafi i jest gotów zastosować zdobytą wiedzę z zakresu wielowymiarowej analizy danych do rozwiązywania problemów w obszarach pokrewnych, takich jak analiza danych czasowych, ekonomicznych lub medycznych [WSAD5]
K_U07 [4/5] K_K06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
egzamin WSAD1 WSAD2
laboratorium [02] 30 Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie WSAD3 WSAD4 WSAD5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)