Uczenie maszynowe Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: Uczenie maszynowe
Kod modułu: W4-MT-S2-25-UMa
Kod programu: W4-S2MT19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie przez studiującego wiedzy i umiejętności w zakresie następujących treści programowych: 1. Ilustrowana przykładami historia rozwoju dziedziny. 2. Uczenie maszynowe, podział na uczenie nadzorowane, nienadzorowane i uczenie ze wzmocnieniem. Pojęcie funkcji błędu, problem generalizacji, rola zbioru trenującego, testowego. Zagadnienie regresji i klasyfikacji. Dane jako punkt w wielowymiarowej przestrzeni liniowej. Przestrzeń cech. 3. Preprocessing. 4. Klasyczne metody uczenia nadzorowanego. 5. Ocena i wybór modelu. 6. Maszyny wektorów podpierających (SVM). 7. Przekleństwo wymiarowości, redukcja wymiaru przestrzeni cech, metody selekcji i ekstrakcji cech. 8. Regresja liniowa i logistyczna. 9. Uczenie nienadzorowane. 10. Drzewa decyzyjne i losowe lasy. 11. Sztuczne sieci neuronowe. Perceptron wielowarstwowy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie metody uczenia maszynowego [UMa_1]
K_W04 [3/5] K_W05 [3/5]
Zna i rozumie rolę zbiorów danych (treningowych, testowych, walidacyjnych) oraz pojęcia związane z generalizacją modelu. [UMa_2]
K_W04 [3/5]
Zna podstawy działania i zastosowania klasycznych algorytmów uczenia nadzorowanego [UMa_3]
K_W04 [3/5]
Zna metody oceny jakości modeli predykcyjnych [UMa_4]
K_W04 [3/5]
identyfikuje problemy, do których można zastosować metody uczenia maszynowego; zna ograniczenia i możliwości takiego podejścia [UMa_5]
K_U01 [2/5] K_U07 [2/5]
Potrafi dobrać odpowiedni model uczenia maszynowego do postawionego problemu, uzasadnić wybór oraz go zaimplementować. [UMa_6]
K_U07 [5/5]
Umie przygotować dane do modelowania [UMa_7]
K_U07 [5/5]
Potrafi zaimplementować wybrane modele ML przy użyciu bibliotek programistycznych i przeprowadzić analizę wyników [UMa_8]
K_U07 [5/5]
Potrafi przeprowadzić prezentację z osiągniętych wyników [UMa_9]
K_U09 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
egzamin UMa_1 UMa_2 UMa_3 UMa_4 UMa_5 UMa_6
laboratorium [02] 30 Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie UMa_1 UMa_2 UMa_3 UMa_4 UMa_5 UMa_6 UMa_7 UMa_8 UMa_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)