Analiza i wizualizacja danych w R Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025

Nazwa modułu: Analiza i wizualizacja danych w R
Kod modułu: W4-MT-S2-25-AiWD
Kod programu: W4-S2MT19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami analizy danych oraz technikami ich wizualizacji przy użyciu języka R – jednego z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w analizie danych. W trakcie zajęć poruszane będą zagadnienia związane umiejętnością pracy z różnymi typami danych, przetwarzaniem, eksploracją i właściwą interpretacją danych z wykorzystaniem nowoczesnych pakietów (bibliotek) języka R. Wszystkie zagadnienia będą rozważane w kontekście praktycznych zastosowań z naciskiem na umiejętność wyciągania wniosków. Duży nacisk zostanie położony na odpowiednią prezentację zarówno samych danych, jak i wyników otrzymanych analiz. W tym celu studenci zapoznają się z dobrymi praktykami związanymi z wizualizacją danych i zasadami jakie rządzą tworzeniem dobrych (poprawnych) wykresów. Ważnym elementem zajęć będzie tworzenie całościowych (w tym podsumowujących) raportów z przeprowadzanych analiz, tak w postaci pełnej dokumentacji analizy, jak i zaprezentowania jej wyników w formie interaktywnych dashboardów. Kurs kładzie nacisk na pracę z rzeczywistymi zbiorami danych, budowanie raportów oraz przygotowanie analiz wspierających podejmowanie decyzji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość znaczenia danych, ich analizy i wizualizacji w procesie wnioskowania i podejmowania decyzji. [AiWD1]
K_K01 [5/5] K_K02 [2/5]
W sposób przejrzysty prezentuje wyniki analizy danych zarówno dla specjalistów, jak i odbiorców bez przygotowania technicznego. [AiWD2]
K_K01 [5/5] K_K02 [2/5]
Potrafi pracować z danymi stosując odpowiednie techniki przetwarzania i analizy danych. [AiWD3]
K_U07 [4/5]
Potrafi tworzyć poprawne, czytelne i skuteczne wizualizacje danych z wykorzystaniem środowiska R. [AiWD4]
K_U07 [4/5]
Zna metody przetwarzania i analizy danych w R. [AiWD5]
K_W04 [4/5]
Potrafi tworzyć raporty z analizy danych i podsumowania przeprowadzanych analiz z wykorzystaniem środowiska R. [AiWD6]
K_U07 [4/5] K_U09 [4/5]
Zna metody wizualizacji danych i zasady tworzenia poprawnych wykresów. [AiWD7]
K_W04 [3/5] K_W05 [3/5]
Zna i rozumie pojęcia oraz metody związane z analizą danych. [AiWD8]
K_W04 [3/5] K_W07 [3/5]
Potrafi korzystać z wykresów i jest krytycznym odbiorcą złych przykładów wizualizacji danych. [AiWD9]
K_U07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
egzamin AiWD1 AiWD3 AiWD4 AiWD5 AiWD6 AiWD7 AiWD8 AiWD9
laboratorium [02] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie AiWD1 AiWD2 AiWD3 AiWD4 AiWD5 AiWD6 AiWD7 AiWD8 AiWD9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)