Kształcenie Nauczycielskie: Psychologia 1

Module name: Kształcenie Nauczycielskie: Psychologia 1
Module code: KN-2025-PS1
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę̨ oraz terminologię psychologiczną, zapoznanie z głównymi koncepcjami, dziedzinami i pojęciami psychologii, ukazanie jej znaczenia dla rozumienia funkcjonowania człowieka. W ramach modułu realizowane są̨ treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologicznego do pracy w zawodzie nauczyciela (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Obwieszczeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r.). Zaliczenie modułu pozwala na osiągnięcie części efektów uczenia się z zakresu psychologii wyznaczonych w standardzie kształcenia nauczycieli. Ich kontynuacja realizowana będzie w ramach warsztatu psychologicznego (3. semestr II roku studiów I stopnia) oraz w ramach modułu Psychologia 2. na II stopniu studiów.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna podstawowe pojęcia psychologiczne z obszaru psychologii poznawczej (spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji; uwaga i pamięć, mowa i język, myślenie i rozumowanie), psychologii emocji i motywacji, osobowości oraz różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, osobowość i style poznawcze) oraz rozumie ich znaczenie dla praktyki edukacyjnej i wychowawczej (B.1.W1) [PS1_01]
KN.2023_W01 [2/5]
zna i rozumie prawidłowości rozwoju ucznia (fizycznego, motorycznego, psychoseksualnego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego i moralnego), najważniejsze zadania rozwojowe stojące przed uczniem w kolejnych etapach jego życia oraz zna i rozumie pojęcie normy rozwojowej (B.1.W2|) [PS1_02]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W06 [2/5]
zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji; rozumie procesy grupowe, ich uwarunkowania i konsekwencje, rozpoznaje role grupowe (B.1.W3) [PS1_03]
KN.2023_W12 [5/5]
zna i rozumie klasyczne oraz współczesne teorie i koncepcje psychologiczne dotyczące procesów wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich różnorodnych uwarunkowań (B.1.W4) [PS1_04]
KN.2023_W02 [4/5]
potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów (B.1.U.1) [PS1_05]
KN.2023_U01 [3/5]
potrafi rozpoznawać potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U.6) [PS1_06]
KN.2023_U03 [3/5]
potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U.3) [PS1_07]
KN.2023_U10 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [01] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01]  course work PS1_01 PS1_02 PS1_04
practical classes [02] 30 Activating method – discussion / debate [b04] 
Activating methods: a case study [b07] 
Activating method – peer learning [b08] 
Activating method – flipped classroom [b09] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
Working with a programmed textbook [d02] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
course work PS1_03 PS1_05 PS1_06 PS1_07
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)