Kształcenie Nauczycielskie: Pedagogika 1

Nazwa modułu: Kształcenie Nauczycielskie: Pedagogika 1
Kod modułu: KN-2025-PE1
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego i ma na celu wprowadzenie słuchaczy w kulturę naukową dyscypliny pedagogiki, wyjaśnienie im źródeł i miejsca pedagogiki w nauce, jej funkcji, znaczenia, przedmiotowego i metodologicznego powiązania z innymi dyscyplinami w obrębie nauk społecznych i humanistycznych. Skupia się na wyposażeniu osób studiujących w wiedzę i umiejętności krytycznej analizy paradygmatów pedagogicznych, procesu wychowania i jego metodycznych aspektów, sytuacji edukacyjnych z jednoczesnym uwzględnieniem organizacji systemu oświaty, pozycji szkoły jako instytucji społecznej i wspierającej rozwój ucznia/wychowanka we współpracy z jego rodziną jako pierwotnym środowiskiem wychowawczym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty (B.2.W1.) [PE1_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_W10 [3/5]
student/studentka zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.W3) oraz zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice (B.2.W6) [PE1_02]
KN.2023_W01 [3/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W07 [4/5]
student/studentka zna i rozumie problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami (B.2.W4) [PE1_03]
KN.2023_W06 [3/5]
student/studentka potrafi rozpoznawać sytuację uczniów - aspekty rozwoju poznawczego, sytuację zagrożenia i uzależnień (B.2.U5), określić przybliżony potencjał ucznia (B.2.U7) oraz nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U4) [PE1_04]
KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U18 [3/5]
student/studentka jest gotów/gotowa do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy (B.2.K1), a także współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4) i samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3) [PE1_05]
KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS05 [4/5] KN.2023_KS06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE1_01 PE1_02 PE1_05
ćwiczenia [02] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE1_01 PE1_02 PE1_03 PE1_04 PE1_05
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)