Użytkowanie wód
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Użytkowanie wód |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-620 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Efekty uczenia się są utożsamiane ze szczegółową wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi związanymi z użytkowaniem wód na świecie.
Przedmiot „Użytkowanie wód” dotyczy znaczenia przyrodniczego i społeczno-gospodarczego wód opadowych, powierzchniowych i podziemnych.
Ekosystemy wodne pod względem użytkowym mają w większości charakter wielofunkcyjny. Wraz z najbliższym otoczeniem spełniają one ważne funkcje
przyrodnicze i krajobrazowe (np. miejsca lęgu i gniazdowania ptaków, kształtowanie klimatu lokalnego, samooczyszczanie wody), są elementem ukształtowanej przestrzeni o walorach wypoczynkowych, edukacyjnych i estetycznych. Stosunkowo wiele z nich jest objętych różnego typu formami ochrony przyrody. Poszczególne rodzaje wód mają też typowe znaczenie społeczno-gospodarcze np. zaopatrzenie w wodę, znaczenie hodowlane, produkcja energii elektrycznej, pozyskiwanie surowców, wykorzystanie w transporcie, funkcje militarno-obronne, znaczenie osadnicze. Konsekwencją intensywnego użytkowania wód często jest degradacja ich jakości niejednokrotnie utożsamiana z wytwarzaniem ścieków odprowadzanych siecią kanalizacyjną i systemem kolektorów do oczyszczalni ścieków. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma rozszerzoną wiedzę na temat wód opadowych, powierzchniowych (oceanicznych i śródlądowych) oraz podziemnych, a w szczególności ich znaczenia przyrodniczego i społeczno-gospodarczego [W2-GF-S2-620 _1] |
KGG2_W01 [2/5] |
zna i potrafi realizować przedsięwzięcia o charakterze lokalnym, regionalnym i globalnym zmierzające do optymalnego wykorzystania wód [W2-GF-S2-620 _2] |
KGG2_W01 [3/5] |
potrafi krytycznie analizować informacje na temat użytkowania wód, pochodzące z różnych źródeł i rozumie znaczenie tych działań dla procesów przyrodniczych oraz w sferze życia i działalności człowieka [W2-GF-S2-620 _3] |
KGG2_W02 [1/5] |
rozumie potrzebę aktualizacji wiedzy i doskonalenia umiejętności związanych z użytkowaniem wód i jego optymalizacją [W2-GF-S2-620 _4] |
KGG2_K01 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S2-620 _fs_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład monograficzny [a02] Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-620 _1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |