Profilaktyka uzależnień Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025

Nazwa modułu: Profilaktyka uzależnień
Kod modułu: W6-PE-EZ-S1-PU
Kod programu: W6-S1PE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot ukierunkowany jest na przybliżenie i zrozumienie przedsięwzięć (edukacyjnych, psychosocjalnych, prawnych) podejmowanych w celu zapobiegania rozwijaniu się uzależnień od substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych oraz minimalizowanie ich negatywnych konsekwencji poprzez podejście wielowymiarowe, oparte na współpracy różnych instytucji: od systemu oświaty, przez służby zdrowia, po instytucje społeczne i organizacje pozarządowe.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest świadomy/świadoma znaczenia problematyki uzależnień w kontekście zdrowia publicznego, wykazuje wrażliwość społeczną oraz jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i interwencyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych [PE-EZ-S1-PU_K_1]
KN1_K08_PPSP [2/5] KN1_K09_PPSP [3/5]
student/studentka respektuje zasady odpowiedzialności społecznej i etycznej w pracy profilaktycznej, potrafi współpracować w interdyscyplinarnych zespołach specjalistycznych, inicjować i wspierać działania promujące zdrowy styl życia oraz przeciwdziałające zachowaniom ryzykownym w różnych środowiskach społecznych [PE-EZ-S1-PU_K_2]
KN1_K01 [2/5] KN1_K07 [2/5]
student/studentka potrafi dokonywać analizy własnej oraz cudzej aktywności w środowisku cyfrowym pod kątem identyfikacji zagrożeń (takich jak cyberprzemoc, seksting, uzależnienia od technologii informacyjno-komunikacyjnych i substancji psychoaktywnych) oraz projektować i wdrażać działania profilaktyczne, zgodne z aktualnymi modelami prewencji i promocji zdrowia [PE-EZ-S1-PU_U_1]
KN1_U05 [3/5] KN1_U20_PPSP [3/5] KN1_U21_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi formułować argumenty na rzecz promowania zdrowych zachowań, unikania substancji psychoaktywnych, propagować zasady higieny cyfrowej oraz wskazywać instytucje i narzędzia wsparcia specjalistycznego w sytuacjach kryzysowych [PE-EZ-S1-PU_U_2]
KN1_U01 [2/5] KN1_U21_PPSP [2/5]
student/studentka zna i rozumie podstawowe teorie i modele profilaktyki uzależnień (w tym model zachowań zdrowotnych, model czynników ryzyka i czynników ochronnych) oraz potrafi wyjaśnić ich znaczenie w zapobieganiu uzależnieniom od substancji psychoaktywnych i technologii informacyjno-komunikacyjnych [PE-EZ-S1-PU_W_1]
KN1_W16_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie konsekwencje zdrowotne, społeczne i psychiczne wynikające z zażywania substancji psychoaktywnych (alkoholu, wyrobów tytoniowych, narkotyków, nowych substancji psychoaktywnych, leków używanych niezgodnie z zaleceniami) [PE-EZ-S1-PU_W_2]
KN1_W19_PPSP [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-EZ-S1-PU_fs_1] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie PE-EZ-S1-PU_K_1 PE-EZ-S1-PU_K_2 PE-EZ-S1-PU_U_1 PE-EZ-S1-PU_U_2 PE-EZ-S1-PU_W_1 PE-EZ-S1-PU_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)