Cyberprzemoc i wirtualne bezpieczeństwo
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025

Nazwa modułu: | Cyberprzemoc i wirtualne bezpieczeństwo |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-EZ-S1-CWB |
Kod programu: | W6-S1PE19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz przyczyn, skutków wykorzystania dostępnych technik i elektronicznych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (mediów społecznościowych, czatów, stron internetowych, platform dyskusyjnych, serwisów komunikacyjnych) do świadomego i wrogiego zachowania względem innej osoby lub grupy osób. Eksponuje rangę edukacji informacyjno-medialnej, skupiającej się na prezentowaniu katalogu zasad prawidłowego poruszania się w wirtualnym świecie oraz treningu pożądanych zachowań dzieci i młodzieży w tym zakresie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
osoba studiująca jest gotowa do promowania wśród uczniów działań na rzecz higieny cyfrowej i stylu funkcjonowania wolnego od ryzykownych zachowań we współpracy ze środowiskiem rówieśniczym, rodzinnym, szkolnym i lokalnym, a także stosowania postawy asertywnej i nie ulega presji otoczenia [PE-EZ-S1-CWB_K_1] |
KN1_K03 [3/5] |
osoba studiująca potrafi uzasadnić dobór zastosowania sposobów chroniących przed szkodliwym korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, sposobów reagowania w sytuacjach występowania zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu oraz sposobów uzyskania pomocy specjalistycznej w tym zakresie [PE-EZ-S1-CWB_U_1] |
KN1_U08 [3/5] |
osoba studiująca zna i rozumie zasady higieny cyfrowej, korzyści wynikające z przestrzegania „domowych zasad ekranowych”, a także definiuje zjawiska: niebieskiego światła, szyi SMS-owej, krótkowzroczności w kontekście nadużywania urządzeń ekranowych [PE-EZ-S1-CWB_W_1] |
KN1_W17_PPSP [3/5] |
osoba studiująca zna i rozumie skutki zdrowotne i psychospołeczne korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkodliwy dla siebie oraz najbliższego otoczenia sposób w tym specyfikę cyfrowych relacji i zachowań, a także konsekwencje nadmiernego dzielenia się informacjami osobistymi w Internecie oraz konsekwencje odbioru niewłaściwych treści, takich jak patostreaming, internetowe wyzwania (challenge), niebezpieczne kontakty
w sieci, m.in. uwodzenie w sieci (grooming), cyberprzemoc, hejt, mowa nienawiści, uzależnienie od mediów społecznościowych i gier komputerowych; rozumie korzyści i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją oraz wirtualną rzeczywistością (VR) [PE-EZ-S1-CWB_W_2] |
KN1_W12 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PE-EZ-S1-CWB_fs_1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Analiza SWOT [b10] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
PE-EZ-S1-CWB_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |