Environmental and Ecological Determinants of Health and Illness Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2025

Module name: Environmental and Ecological Determinants of Health and Illness
Module code: W6-PE-EZ-N1-SEUZ
Programme code: W6-N1PE19.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Purpose and description of the content of education:
Moduł podejmuje wątki dotyczące egzystencji człowieka i jakości jego życia w ścisłym powiązaniu z naturą, środowiskiem. Pokazuje miejsce i znaczenie zróżnicowanych czynniki środowiskowych - warunki mieszkaniowe, cechy środowiska pracy, cechy bliższego i dalszego otoczenia człowieka (powietrze, woda, gleba, klimat) - jako wyznaczników stanu zdrowia człowieka obok stylu życia, czynników biologicznych i medycyny naprawczej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka wykazuje gotowość do podejmowania działań na rzecz poprawy stanu środowiska i promowania postawy odpowiedzialności ekologicznej i zdrowotnej w swoim środowisku, angażując się w działania proekologiczne i edukacyjne, aktywnie współpracując z różnymi środowiskami (lokalnymi, edukacyjnymi, zawodowymi) w celu propagowania prozdrowotnych i proekologicznych inicjatyw [PE-EZ-N1-SEUZ_K_1]
KN1_K05 [3/5] KN1_K08_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi sprawdzać aktualny stan zanieczyszczenia powietrza i poziom hałasu, wykorzystując technologie informacyjno-komunikacyjne (np. aplikacje mobilne), oraz potrafi wskazywać działania zmniejszające ich negatywny wpływ na zdrowie [PE-EZ-N1-SEUZ_U_1]
KN1_U02 [3/5] KN1_U22_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi analizować zależności między stanem środowiska a stanem zdrowia ludzi i proponować rozwiązania proekologiczne w skali lokalnej; podejmuje działania na rzecz poprawy jakości środowiska naturalnego w swoim otoczeniu, promując postawy prozdrowotne i proekologiczne wśród społeczności lokalnej; respektuje zasady zrównoważonego rozwoju oraz potrafi działać na rzecz ochrony przyrody, świadomie ograniczając negatywny wpływ człowieka na środowisko [PE-EZ-N1-SEUZ_U_2]
KN1_U03 [3/5] KN1_U20_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie wpływ jakości środowiska naturalnego na zdrowie człowieka; potrafi wyjaśnić skutki zanieczyszczenia powietrza i wód, zmniejszania terenów zielonych oraz zmian klimatycznych dla zdrowia i warunków życia ludzi; zna i rozumie znaczenie kontaktu z naturą dla zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka; rozumie pojęcie odpowiedzialności za zwierzęta domowe, dziką przyrodę oraz ekosystemy; rozumie znaczenie ochrony środowiska naturalnego dla zdrowia jednostki i społeczeństwa [PE-EZ-N1-SEUZ_W_1]
KN1_W19_PPSP [3/5]
student/studentka zna źródła hałasu w środowisku oraz jego wpływ na zdrowie człowieka; zna zasady profilaktyki niedosłuchu i podstawowe strategie ograniczania ekspozycji na hałas [PE-EZ-N1-SEUZ_W_2]
KN1_W16_PPSP [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [PE-EZ-N1-SEUZ_fns_1] 7 Description [a03] 
Explanation/clarification [a05] 
Activating method – peer learning [b08] 
SWOT analysis [b10] 
Video show [c02] 
Screen presentation [c07] 
course work PE-EZ-N1-SEUZ_K_1 PE-EZ-N1-SEUZ_U_1 PE-EZ-N1-SEUZ_U_2 PE-EZ-N1-SEUZ_W_1 PE-EZ-N1-SEUZ_W_2
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] Preparation for classes
agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)