Mental Health of School Children and Adolescents
Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-S1PE19.2025

Module name: | Mental Health of School Children and Adolescents |
---|---|
Module code: | W6-PE-EZ-S1-ZP |
Programme code: | W6-S1PE19.2025 |
Semester: | winter semester 2026/2027 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł ma na celu pogłębienie wiedzy na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, koncentrując się na zagadnieniach dotyczących rozpoznawania objawów problemów psychicznych u dzieci i młodzieży, budowania przestrzeni dla rozmowy i akceptacji, utrzymywania zdrowych relacji, komunikowania swoich potrzeb oraz podejmowania decyzji na rzecz zachowania dobrego samopoczucia. Obejmuje aspekty związane z profilaktyką zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz organizowaniem wsparcia dla młodych ludzi w trudnych, kryzysowych chwilach i zapewnieniem specjalistycznej pomocy. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student/studentka wykazuje gotowość do wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z uwzględnieniem zasad etyki i odpowiedzialności w pracy z podopiecznymi w sytuacjach wymagających szczególnego wsparcia emocjonalnego; promuje zdrowe i bezpieczne środowisko wychowawcze sprzyjające rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu dzieci i młodzieży; jest gotów/gotowa do współpracy z rodziną, szkołą oraz instytucjami pomocowymi w zakresie profilaktyki zaburzeń psychicznych i promocji zdrowia psychicznego [PE-EZ-S1-ZP_K_1] |
KN1_K01 [3/5] |
student/studentka potrafi rozpoznawać i adekwatnie nazywać emocje u siebie oraz u dzieci i młodzieży; stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, w tym techniki uważności oraz zasady pierwszej pomocy emocjonalnej; potrafi analizować sytuacje stresowe dzieci i młodzieży oraz planować działania wspierające w radzeniu sobie ze stresem; wspierać budowanie pozytywnej samooceny i postawy asertywnej u dzieci i młodzieży oraz rozwijać umiejętności komunikacyjne w relacjach rówieśniczych i rodzinnych; potrafi reagować na zachowania przemocowe i autoagresywne, wskazywać odpowiednie miejsca i instytucje udzielające pomocy oraz podejmować działania edukacyjne na rzecz zapobiegania przemocy [PE-EZ-S1-ZP_U_1] |
KN1_U01 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie pojęcie zdrowia psychicznego, czynniki chroniące i ryzyka sprzyjające występowaniu zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży w tym z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz z niepełnosprawnościami fizycznymi; zna podstawowe zasady wspierania zdrowia psychicznego w środowisku szkolnym/rodzinnym i systemy wsparcia psychologicznego, psychoterapeutycznego, psychiatrycznego dostępne dla dzieci i młodzieży, w tym telefony zaufania i sytuacje wymagające interwencji osób dorosłych; rozumie wpływ stresu na funkcjonowanie dziecka i nastolatka, w tym na ciało, emocje, myśli i procesy poznawcze; zna metody konstruktywnego radzenia sobie ze stresem i sposoby ich wdrażania w codziennym funkcjonowaniu [PE-EZ-S1-ZP_W_1] |
KN1_W10 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie pojęcie przemocy, w tym przemocy fizycznej, psychicznej, rówieśniczej i cyberprzemocy; zna strategie reagowania na przemoc oraz miejsca, w których dzieci i młodzież mogą szukać pomocy; zna zagadnienia związane z zachowaniami autoagresywnymi u dzieci i młodzieży; rozumie konsekwencje zdrowotne takich zachowań i potrafi wskazać odpowiednie formy wsparcia [PE-EZ-S1-ZP_W_2] |
KN1_W16_PPSP [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [PE-EZ-S1-ZP_fs_1] | 30 |
Description [a03] Explanation/clarification [a05] Activating methods: a case study [b07] Activating method – peer learning [b08] Video show [c02] Screen presentation [c07] |
course work |
PE-EZ-S1-ZP_K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |