Promocja aktywności i sprawności fizycznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2025

Nazwa modułu: Promocja aktywności i sprawności fizycznej
Kod modułu: W6-PE-EZ-S1-PASF
Kod programu: W6-S1PE19.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł eksponuje rangę aktywności fizycznej w rozwoju człowieka w różnym stadium, w tym z niepełnosprawnością - znaczenie regularnie podejmowanego wysiłku fizycznego dla wzrostu siły mięśniowej, wytrzymałości, wydolności, umiejętności motorycznych, koordynacji ruchowej, rozwoju układu nerwowego i pozytywnego samopoczucia, zdrowia psychicznego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest świadomy/świadoma znaczenia aktywności fizycznej w profilaktyce chorób i poprawie jakości życia oraz wykazuje gotowość do kształtowania środowiska sprzyjającego aktywności fizycznej i zdrowiu, inicjując, organizując i uczestnicząc w różnorodnych wydarzeniach, projektach i wyzwaniach, które zachęcają do aktywności fizycznej oraz włączając specjalistów z różnych dziedzin (edukacja, zdrowie, sport, rekreacja) w planowanie i realizację działań promujących aktywność fizyczną i sprawność ruchową [PE-EZ-S1-PASF_K_1]
KN1_K05 [3/5] KN1_K08_PPSP [3/5] KN1_K09_PPSP [3/5]
student/studentka potrafi dokonać oceny poziomu sprawności fizycznej oraz aktywności ruchowej dzieci, młodzieży i osób dorosłych (opisując podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz ich wartości referencyjne dla danego wieku, w tym wskaźnik masy ciała (BMI), ciśnienie tętnicze krwi, tętno, stężenie glukozy we krwi, profil lipidowy, prawidłowa postawa ciała); potrafi planować, wdrażać i monitorować działania promujące aktywność fizyczną, dostosowując je do wieku, płci, stanu zdrowia i indywidualnych potrzeb uczestników [PE-EZ-S1-PASF_U_1]
KN1_U03 [3/5] KN1_U19_PPSP [3/5]
student/studentka posiada umiejętność motywowania jednostek i grup do podejmowania systematycznej aktywności fizycznej oraz budowania postaw prozdrowotnych poprzez aktywne kształtowanie środowiska sprzyjającego zdrowiu; potrafi zastosować różnorodne formy aktywności fizycznej – w tym rekreację ruchową, sport, ćwiczenia zdrowotne szczególnie w terenie oraz metody hartowania organizmu, a także znajduje miejsca, obiekty i wydarzenia w najbliższej okolicy, które można wykorzystać do podejmowania aktywności fizycznej w sposób bezpieczny i zgodny z zainteresowaniami podopiecznych [PE-EZ-S1-PASF_U_2]
KN1_U06 [3/5] KN1_U20_PPSP [3/5]
student/studentka zna i rozumie rozwój idei aktywności fizycznej, zasady bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej oraz jej rolę w profilaktyce chorób cywilizacyjnych oraz w utrzymaniu dobrostanu biopsychospołecznego człowieka na różnych etapach życia; rozumie znaczenie ćwiczeń fizycznych, relaksacyjnych dla obniżenia stresu oraz potrafi wskazać uwarunkowania społeczne, kulturowe i ekonomiczne wpływające na poziom aktywności fizycznej w rodzinie i społeczności lokalnej [PE-EZ-S1-PASF_W_1]
KN1_W11 [3/5] KN1_W17_PPSP [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-EZ-S1-PASF_fs_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-EZ-S1-PASF_K_1 PE-EZ-S1-PASF_U_1 PE-EZ-S1-PASF_U_2 PE-EZ-S1-PASF_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)