Promocja aktywności i sprawności fizycznej
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2025

Nazwa modułu: | Promocja aktywności i sprawności fizycznej |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-EZ-N1-PASF |
Kod programu: | W6-N1PE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł eksponuje rangę aktywności fizycznej w rozwoju człowieka w różnym stadium, w tym z niepełnosprawnością - znaczenie regularnie podejmowanego wysiłku fizycznego dla wzrostu siły mięśniowej, wytrzymałości, wydolności, umiejętności motorycznych, koordynacji ruchowej, rozwoju układu nerwowego i pozytywnego samopoczucia, zdrowia psychicznego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student/studentka jest świadomy/świadoma znaczenia aktywności fizycznej w profilaktyce chorób i poprawie jakości życia oraz wykazuje gotowość do kształtowania środowiska sprzyjającego aktywności fizycznej i zdrowiu, inicjując, organizując i uczestnicząc w różnorodnych wydarzeniach, projektach i wyzwaniach, które zachęcają do aktywności fizycznej oraz włączając specjalistów z różnych dziedzin (edukacja, zdrowie, sport, rekreacja) w planowanie i realizację działań promujących aktywność fizyczną i sprawność ruchową [PE-EZ-N1-PASF_K_1] |
KN1_K05 [3/5] |
student/studentka potrafi dokonać oceny poziomu sprawności fizycznej oraz aktywności ruchowej dzieci, młodzieży i osób dorosłych (opisując podstawowe mierniki zdrowia fizycznego oraz ich wartości referencyjne dla danego wieku, w tym wskaźnik masy ciała (BMI), ciśnienie tętnicze krwi, tętno, stężenie glukozy we krwi, profil lipidowy, prawidłowa postawa ciała); potrafi planować, wdrażać i monitorować działania promujące aktywność fizyczną, dostosowując je do wieku, płci, stanu zdrowia i indywidualnych potrzeb uczestników [PE-EZ-N1-PASF_U_1] |
KN1_U03 [3/5] |
student/studentka posiada umiejętność motywowania jednostek i grup do podejmowania systematycznej aktywności fizycznej oraz budowania postaw prozdrowotnych poprzez aktywne kształtowanie środowiska sprzyjającego zdrowiu; potrafi zastosować różnorodne formy aktywności fizycznej – w tym rekreację ruchową, sport, ćwiczenia zdrowotne szczególnie w terenie oraz metody hartowania organizmu, a także znajduje miejsca, obiekty i wydarzenia w najbliższej okolicy, które można wykorzystać do podejmowania aktywności fizycznej w sposób bezpieczny i zgodny z zainteresowaniami podopiecznych [PE-EZ-N1-PASF_U_2] |
KN1_U06 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie rozwój idei aktywności fizycznej, zasady bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej oraz jej rolę w profilaktyce chorób cywilizacyjnych oraz w utrzymaniu dobrostanu biopsychospołecznego człowieka na różnych etapach życia; rozumie znaczenie ćwiczeń fizycznych, relaksacyjnych dla obniżenia stresu oraz potrafi wskazać uwarunkowania społeczne, kulturowe i ekonomiczne wpływające na poziom aktywności fizycznej w rodzinie i społeczności lokalnej [PE-EZ-N1-PASF_W_1] |
KN1_W11 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PE-EZ-N1-PASF_fns_1] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Analiza SWOT [b10] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PE-EZ-N1-PASF_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |