Wprowadzenie do pedagogiki zdrowia
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2025

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do pedagogiki zdrowia |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-EZ-N1-WPZ |
Kod programu: | W6-N1PE19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu wyposażenie osób studiujących w podstawowy zakres wiedzy i umiejętności w obszarze kształtowania postaw prozdrowotnych i zdrowego stylu życia. Jego założeniem jest przybliżenie studentom teoretycznych podstaw edukacji zdrowotnej, modeli zdrowia, obszarów badań, ewaluacji procesu edukacji zdrowotnej ukierunkowanej na doskonalenie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, co z kolei ma sprzyjać podejmowaniu przemyślanych wieloaspektowych działań w zakresie diagnozy potrzeb, utrzymania i poprawy zasobów zdrowia dzieci i młodzieży, osób dorosłych, seniorów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
osoba studiująca jest gotowa w zakresie całożyciowego funkcjonowania do dbania o zdrowie, z uwzględnieniem posiadanej wiedzy i samodzielności w podejmowaniu świadomych decyzji zdrowotnych oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi, sytuacją geopolityczną [PE-EZ-N1-WPZ_K_1] |
KN1_U01 [3/5] |
student/studentka potrafi analizować i wykorzystywać wiarygodne oraz rzetelne źródła informacji dotyczące zdrowia, a także zaangażować się w planowanie i podejmowanie działań prozdrowotnych w społeczności szkolnej i lokalnej oraz działań ukierunkowanych na tworzenie bezpieczeństwa zdrowotnego, na kształtowanie potencjału zdrowotnego, kultury zdrowotnej uczniów [PE-EZ-N1-WPZ_U_1] |
KN1_U01 [3/5] |
student/studentka zna i rozumie pedagogikę zdrowia jako subdyscyplinę pedagogiczną, jej przedmiot zainteresowań badawczych, analiz, jej funkcje oraz stosowaną metodologię; zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice zdrowia (omawia pojęcie zdrowia i zdrowego stylu życia; pojęcie choroby, edukacji zdrowotnej (kształcenie i wychowanie), umiejętności życiowych, diagnozy społecznej, kompensacji, wsparcia społecznego, profilaktyki i promocji zdrowia); ma kompleksową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji zdrowia w Polsce i na świecie oraz rozumie jej źródła, a także zna współczesną filozofię zdrowia oraz rozumie powiązania między różnymi aspektami zdrowia (fizycznego, psychicznego, społecznego, seksualnego i środowiskowego) a czynnikami wpływającymi na ich kształtowanie [PE-EZ-N1-WPZ_W_1] |
KN1_W07 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PE-EZ-N1-WPZ_fns_1] | 5 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PE-EZ-N1-WPZ_W_1 |
ćwiczenia [PE-EZ-N1-WPZ_fns_2] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PE-EZ-N1-WPZ_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |