Profilaktyka uzależnień
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2.2023

Nazwa modułu: | Profilaktyka uzależnień |
---|---|
Kod modułu: | W6-PE-EZ-N1-PU |
Kod programu: | W6-N1PE19.2.2023 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot ukierunkowany jest na przybliżenie i zrozumienie przedsięwzięć (edukacyjnych, psychosocjalnych, prawnych) podejmowanych w celu zapobiegania rozwijaniu się uzależnień od substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych oraz minimalizowanie ich negatywnych konsekwencji poprzez podejście wielowymiarowe, oparte na współpracy różnych instytucji: od systemu oświaty, przez służby zdrowia, po instytucje społeczne i organizacje pozarządowe. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student/studentka jest świadomy/świadoma znaczenia problematyki uzależnień w kontekście zdrowia publicznego, wykazuje wrażliwość społeczną oraz jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w działaniach profilaktycznych, edukacyjnych i interwencyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych [PE-EZ-N1-PU_K_1] |
KN1_K08_PPSP [2/5] |
student/studentka respektuje zasady odpowiedzialności społecznej i etycznej w pracy profilaktycznej, potrafi współpracować w interdyscyplinarnych zespołach specjalistycznych, inicjować i wspierać działania promujące zdrowy styl życia oraz przeciwdziałające zachowaniom ryzykownym w różnych środowiskach społecznych [PE-EZ-N1-PU_K_2] |
KN1_K01 [2/5] |
student/studentka potrafi dokonywać analizy własnej oraz cudzej aktywności w środowisku cyfrowym pod kątem identyfikacji zagrożeń (takich jak cyberprzemoc, seksting, uzależnienia od technologii informacyjno-komunikacyjnych i substancji psychoaktywnych) oraz projektować i wdrażać działania profilaktyczne, zgodne z aktualnymi modelami prewencji i promocji zdrowia [PE-EZ-N1-PU_U_1] |
KN1_U05 [3/5] |
student/studentka potrafi formułować argumenty na rzecz promowania zdrowych zachowań, unikania substancji psychoaktywnych, propagować zasady higieny cyfrowej oraz wskazywać instytucje i narzędzia wsparcia specjalistycznego w sytuacjach kryzysowych [PE-EZ-N1-PU_U_2] |
KN1_U01 [2/5] |
student/studentka zna i rozumie podstawowe teorie i modele profilaktyki uzależnień (w tym model zachowań zdrowotnych, model czynników ryzyka i czynników ochronnych) oraz potrafi wyjaśnić ich znaczenie w zapobieganiu uzależnieniom od substancji psychoaktywnych i technologii informacyjno-komunikacyjnych [PE-EZ-N1-PU_W_1] |
KN1_W16_PPSP [3/5] |
student/studentka zna i rozumie konsekwencje zdrowotne, społeczne i psychiczne wynikające z zażywania substancji psychoaktywnych (alkoholu, wyrobów tytoniowych, narkotyków, nowych substancji psychoaktywnych, leków używanych niezgodnie z zaleceniami) [PE-EZ-N1-PU_W_2] |
KN1_W19_PPSP [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PE-EZ-N1-PU_fns_1] | 7 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Prezentacja [c07] Projektowanie [e04] |
zaliczenie |
PE-EZ-N1-PU_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |