Cyberprzemoc i wirtualne bezpieczeństwo Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2.2023

Nazwa modułu: Cyberprzemoc i wirtualne bezpieczeństwo
Kod modułu: W6-PE-EZ-S1-CWB
Kod programu: W6-S1PE19.2.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz przyczyn, skutków wykorzystania dostępnych technik i elektronicznych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (mediów społecznościowych, czatów, stron internetowych, platform dyskusyjnych, serwisów komunikacyjnych) do świadomego i wrogiego zachowania względem innej osoby lub grupy osób. Eksponuje rangę edukacji informacyjno-medialnej, skupiającej się na prezentowaniu katalogu zasad prawidłowego poruszania się w wirtualnym świecie oraz treningu pożądanych zachowań dzieci i młodzieży w tym zakresie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
osoba studiująca jest gotowa do promowania wśród uczniów działań na rzecz higieny cyfrowej i stylu funkcjonowania wolnego od ryzykownych zachowań we współpracy ze środowiskiem rówieśniczym, rodzinnym, szkolnym i lokalnym, a także stosowania postawy asertywnej i nie ulega presji otoczenia [PE-EZ-S1-CWB_K_1]
KN1_K03 [3/5] KN1_K08_PPSP [2/5] KN1_K09_PPSP [3/5]
osoba studiująca potrafi uzasadnić dobór zastosowania sposobów chroniących przed szkodliwym korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, sposobów reagowania w sytuacjach występowania zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu oraz sposobów uzyskania pomocy specjalistycznej w tym zakresie [PE-EZ-S1-CWB_U_1]
KN1_U08 [3/5] KN1_U22_PPSP [3/5]
osoba studiująca zna i rozumie zasady higieny cyfrowej, korzyści wynikające z przestrzegania „domowych zasad ekranowych”, a także definiuje zjawiska: niebieskiego światła, szyi SMS-owej, krótkowzroczności w kontekście nadużywania urządzeń ekranowych [PE-EZ-S1-CWB_W_1]
KN1_W17_PPSP [3/5]
osoba studiująca zna i rozumie skutki zdrowotne i psychospołeczne korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkodliwy dla siebie oraz najbliższego otoczenia sposób w tym specyfikę cyfrowych relacji i zachowań, a także konsekwencje nadmiernego dzielenia się informacjami osobistymi w Internecie oraz konsekwencje odbioru niewłaściwych treści, takich jak patostreaming, internetowe wyzwania (challenge), niebezpieczne kontakty w sieci, m.in. uwodzenie w sieci (grooming), cyberprzemoc, hejt, mowa nienawiści, uzależnienie od mediów społecznościowych i gier komputerowych; rozumie korzyści i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją oraz wirtualną rzeczywistością (VR) [PE-EZ-S1-CWB_W_2]
KN1_W12 [3/5] KN1_W19_PPSP [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-EZ-S1-CWB_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie PE-EZ-S1-CWB_K_1 PE-EZ-S1-CWB_U_1 PE-EZ-S1-CWB_W_1 PE-EZ-S1-CWB_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)