Krajobraz w planowaniu przestrzennym
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Krajobraz w planowaniu przestrzennym |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-1209 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Krajobraz w planowaniu przestrzennym ma na celu zapoznanie studenta z zagadnieniami zasad ochrony i kształtowania krajobrazu i ich wykorzystaniu w zarządzaniu krajobrazem. Na wykładach przedstawione zostaną problemy ujęcia krajobrazu w dokumentach planistycznych, instytucje odpowiedzialne za zarządzanie krajobrazem, formy ochrony krajobrazu, zasady ochrony i kształtowania krajobrazu. Zarysowane zostaną też zagadnienia edukacji krajobrazowej i partycypacji społecznej w kształtowaniu krajobrazu. Przedstawione zostaną aspekty niewłaściwego zarządzania
krajobrazem, czyli koszty chaosu przestrzennego oraz ujęcie krajobrazu w formie usług ekosystemowych. Na ćwiczeniach studenci będą analizować i oceniać zapisy dotyczące krajobrazu w dokumentach planistycznych na różnych szczeblach oraz w planach ochrony parków krajobrazowych a także wykonają fragmenty operatów krajobrazowych. Dokonają również oceny krajobrazu z wykorzystaniem stacji czytania krajobrazu. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk geograficznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk [W2-GF-S2-1209 _1] |
KGG2_W03 [2/5] |
ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z zakresu nauk geograficznych [W2-GF-S2-1209 _2] |
KGG2_W01 [3/5] |
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społeczno-gospodarczych [W2-GF-S2-1209 _3] |
KGG2_W03 [4/5] |
wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych [W2-GF-S2-1209 _4] |
KGG2_U05 [5/5] |
zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na ich podstawie formułuje odpowiednie wnioski [W2-GF-S2-1209 _5] |
KGG2_U03 [5/5] |
wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł [W2-GF-S2-1209 _6] |
KGG2_U03 [4/5] |
rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy [W2-GF-S2-1209 _7] |
KGG2_K01 [4/5] |
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny [W2-GF-S2-1209 _8] |
KGG2_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S2-1209_fs_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład monograficzny [a02] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-1209 _4 |
laboratorium [W2-GFS2-1209 _fs_2] | 20 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-1209 _1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |