Dydaktyka geografii w szkole ponadpodstawowej 1
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Dydaktyka geografii w szkole ponadpodstawowej 1 |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-1305 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia tego modułu zakładają opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki geografii, niezbędne nauczycielowi do planowania procesu nauczania - uczenia się geografii w różnych typach szkól ponadpodstawowych, do prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w ramach edukacji geograficznej oraz do prowadzenia ewaluacji realizowanego programu nauczania geografii , opracowanego w ścisłym powiązaniu z podstawą programową z geografii. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki geografii do wykorzystania na lekcjach geografii w szkołach
ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_1] |
KN_W01 [1/5] |
potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi
eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne przydatne na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_10] |
KN_U18 [1/5] |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i
rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań
pedagogicznych (dydaktycznych i wychowawczych) jako nauczyciel geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_2] |
KN_W02 [1/5] |
posiada wiedzę teoretyczną na temat projektowania procesu dydaktycznego na lekcjach geografii w klasie i zajęciach pozalekcyjnych (m.in. terenowych) [W2-GFS2-1305_3] |
KN_W04 [1/5] |
potrafi samodzielne zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną
(dydaktyczną i wychowawczą) nauczyciela geografii, korzystając z różnych źródeł (głównie w języku polskim) [W2-GFS2-1305_4] |
KN_W05 [1/5] |
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne – potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę w klasie szkolnej na lekcjach geografii w liceum, technikum i szkole branżowe [W2-GFS2-1305_5] |
KGG2_U01 [1/5] |
posiada umiejętność oceny przydatności typowych strategii, metod i technik nauczania do realizacji zadań
dydaktycznych i wychowawczych na zajęciach z geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_6] |
KN_W15 [1/5] |
posiada umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii do pracy na lekcjach geografii w szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_7] |
KN_W06 [1/5] |
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem klasowym) w
szkołach ponadpodstawowych [W2-GFS2-1305_8] |
KN_U06 [1/5] |
potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów szkół ponadpodstawowych, szczególnie w zakresie ich przygotowania do konkursów o treściach geograficznych i olimpiady geograficzne [W2-GFS2-1305_9] |
KN_U07 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S2-1305_fs _1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład monograficzny [a02] Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
W2-GFS2-1305_1 |
laboratorium [W2-GF-S2-1305_fs _2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GFS2-1305_10 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |