Globalne problemy środowiska przyrodniczego
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Globalne problemy środowiska przyrodniczego |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-002 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Efekty kształcenia wykładów i zajęć laboratoryjnych są utożsamiane z szczegółową wiedzą na temat identyfikowania, diagnozowania i prognozowania globalnych zmian środowiska przyrodniczego. Wykłady i różne formy zajęć laboratoryjnych służą nabyciu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. W przypadku wykładów są one utożsamiane ze znajomością istotnych problemów środowiska przyrodniczego w aspekcie globalnym: zagrożenia z kosmosu i rola ochronnych powłok Ziemi, zmiany powierzchni leśnej na kuli ziemskiej, desertyfikacja i erozja gleb, efekt cieplarniany, ubytki ozonu, ENSO, zanieczyszczenie powietrza i wód, nadmiar i deficyt wody, skutki zjawisk sejsmicznych i tektonicznych, wykorzystanie surowców mineralnych – odnawialność i nieodnawialność zasobów, odpady, problem wyżywienia – aspekty przyrodnicze. Na zajęciach laboratoryjnych efekty kształcenia odnoszą się do globalnych problemów środowiska przyrodniczego realizowanych w kilku blokach tematycznych: Uderzenia ciał niebieskich – kolizje Ziemi, Ochronne powłoki Ziemi, Deforestacja, Gazy szklarniowe, Ubytki ozonu. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
identyfikuje globalne problemy środowiskowe: zagrożenia z kosmosu i rolę ochronnych powłok Ziemi, deforestację, desertyfikację i erozję gleb, efekt cieplarniany, ubytek ozonu, zanieczyszczenie powietrza i wód, nadmiar i deficyt wody, skutki zjawisk sejsmicznych i tektonicznych, wykorzystanie surowców naturalnych, odpady, problem wyżywienia – aspekty przyrodnicze [W2-GF-S2-002_1] |
KGG2_W01 [4/5] |
rozpoznaje przyczyny i złożone uwarunkowania problemów środowiskowych, określa powiązania przyczynowo-skutkowe i przewidywane skutki przyrodnicze i społeczno-gospodarcze zmian globalnych w różnych skalach czasowych [W2-GF-S2-002_2] |
KGG2_W01 [1/5] |
potrafi krytycznie analizować informacje na temat globalnych problemów środowiska przyrodniczego, pochodzące z różnych źródeł i rozumie znaczenie tych działań w sferze życia i działalności człowieka [W2-GF-S2-002_3] |
KGG2_W01 [1/5] |
zna i potrafi realizować przedsięwzięcia o charakterze lokalnym i regionalnym zmierzające do przeciwdziałania globalnym zmianom środowiska przyrodniczego [W2-GF-S2-002_4] |
KGG2_W01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S2-002 _fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład monograficzny [a02] Wykład problemowy [b01] |
egzamin |
W2-GF-S2-002_1 |
laboratorium [W2-GF-S2-002 _fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-002_3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |