Geomorphology – environmental and applied issues
Kierunek studiów: Geografia
Kod programu: W2-S2GF19.2025

Nazwa modułu: | Geomorphology – environmental and applied issues |
---|---|
Kod modułu: | W2-GF-S2-224 |
Kod programu: | W2-S2GF19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Tematem tego modułu edukacyjnego jest geomorfologia jako interdyscyplinarne i systematyczne badanie form terenu i ich krajobrazów, a także procesów powierzchniowych, które je tworzą i zmieniają. Zarówno wykłady, jak i laboratoria będą skupione na metodach, narzędziach i ogólnych zagadnieniach geomorfologii środowiskowej i stosowanej, analizach i mapowaniu form terenu w celu zdefiniowania zagrożeń i zasobów – mapach, modelach i narzędziach predykcyjnych. Szczególny nacisk zostanie położony na pracę studenta wymagającą zastosowania wiedzy geomorfologicznej w rozwiązywaniu problemów praktycznych, przydatnych konsultantom, decydentom zajmującym się zagrożeniami, planowaniem użytkowania gruntów, zarządzaniem środowiskiem i zasobami naturalnymi. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
student ma aktualną wiedzę w zakresie nauk ścisłych, w szczególności w zakresie geomorfologii, stosowanych metod badawczych oraz rozumie podstawowe zjawiska i procesy geomorfologiczne. Student ma wiedzę w zakresie nauk ścisłych na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz posiada znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych i zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w naukach o Ziemi [W2-GF-S2-224 _1] |
KGG2_W01 [3/5] |
student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu geomorfologii do określania zależności pomiędzy różnymi elementami morfologii powierzchni Ziemi w różnej skali przestrzennej, oceny intensywności i skutków procesów geomorficznych dla zagadnień środowiskowych. Stosuje zaawansowane narzędzia informatyczne do modelowania, prognozowania i rozwiązywania konkretnych problemów związanych z naukami o Ziemi. Student posiada umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji pochodzących z różnych źródeł oraz prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska przyrodnicze. Potrafi pozyskiwać i interpretować dane empiryczne oraz formułować na ich podstawie właściwe wnioski, a także formułować własne krytyczne opinie i proponować rozwiązania samodzielnie stosując właściwą metodę badawczą. Planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego [W2-GF-S2-224 _2] |
KGG2_U01 [2/5] |
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu nauk ścisłych, w szczególności z zakresu geomorfologii [W2-GF-S2-224 _3] |
KGG2_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-GF-S2-224 _fs_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład monograficzny [a02] Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-224 _1 |
laboratorium [W2-GF-S2-224 _fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GF-S2-224 _3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |