Metodologia nauk o rodzinie Kierunek studiów: Nauki o rodzinie
Kod programu: W7-S2NR19.2025

Nazwa modułu: Metodologia nauk o rodzinie
Kod modułu: W7-NR2-25-MNoR
Kod programu: W7-S2NR19.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu omówione zostaną następujące zagadnienia: język jako narzędzie poznania i komunikacji; rozmaitość i jedność nauk; klasyfikacja nauk; cechy poznania naukowego; metodologiczna specyfika badań nad rodziną; badania jakościowe i ilościowe; metody i techniki badawcze; organizacja badań oraz opracowanie i interpretacja ich wyników.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma pogłębioną wiedzę na temat metodologii badań naukowych, a zwłaszcza w zakresie badań nad rodziną. [NR2-MNoR-01]
R2A_W01 [4/5] R2A_W03 [4/5] R2A_W04 [2/5] R2A_W15 [4/5]
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę naukową i właściwie z niej korzystać, a także organizować i wykonywać badania nad małżeństwem i rodziną oraz opracowywać i interpretować ich wyniki. [NR2-MNoR-02]
R2A_U01 [2/5] R2A_U02 [4/5] R2A_U03 [3/5] R2A_U10 [1/5] R2A_U11 [1/5]
Student rozumie konieczność interdyscyplinarnego rozwoju swojej wiedzy. [NR2-MNoR-03]
R2A_K01 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [ćw_MetNoR] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie NR2-MNoR-03
ćwiczenia [w_MetNoR] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
zaliczenie NR2-MNoR-01 NR2-MNoR-02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)