Wspomaganie rodziny dysfunkcyjnej w środowisku lokalnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Wspomaganie rodziny dysfunkcyjnej w środowisku lokalnym
Kod modułu: 12-PE-AR-N1-4WRD
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat współczesnych zjawisk będących zagrożeniami dla poprawnego funkcjonowania rodziny oraz wiedzy dotyczącej sposobów wspierania rodziny dysfunkcyjnej. Zajęcia mają na celu wyrobienie umiejętności oceniania stopnia zagrożenia oraz samodzielnego wyszukiwania sposobów pomocy poszczególnym członkom rodziny oraz przygotowanie absolwenta do swobodnego poruszania się w polskim systemie pomocy społecznej
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student proponuje adekwatne formy wsparcia dla rodzin zagrożonych określonymi dysfunkcjami; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych, charakteryzuje się wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K07 [3/5] K_K08 [3/5]
Student potrafi zapewnić poczucie bezpieczeństwa rodzinie i poszczególnym jej członkom w sytuacji zagrożenia; wie jak pomóc rodzinie, gdzie ją skierować, potrafi wskazać instytucje pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym [_U_1]
K_U10 [3/5] K_U14 [3/5]
Student potrafi zapewnić poczucie bezpieczeństwa rodzinie i poszczególnym jej członkom w sytuacji zagrożenia; wie jak pomóc rodzinie, gdzie ją skierować, potrafi wskazać instytucje pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U09 [3/5]
Podstawowe pojęcia związane rodziną, jej funkcjami oraz przyczynami dysfunkcji. [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5]
Student zna najpoważniejsze współcześnie zagrożenia oraz konsekwencje jakie niosą one dla funkcjonowania rodziny. Zna i potrafi zdiagnozować nieprawidłowe postawy rodzicielskie [_W_2]
K_W06 [3/5] K_W10 [3/5]
Student zna lokalne instytucje oraz organizacje zapewniające różne formy wsparcia rodzin dysfunkcyjnych; ma wiedzę na temat instytucjonalnych i rodzinnych form opieki nad dzieckiem i wspierania rodziny [_W_3]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
ocena projektu przygotowanego w grupie [_w_2]
Studenci przygotowują projekt wsparcia rodziny w środowisku lokalnym na przykładzie własnej gminy i instytucji pomocy dziecku i rodzinie, które w niej działają – na przykładzie konkretnych przypadków rodzin
_K_1 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące; analiza przypadków, burza mózgów, drama
4
Praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji poprzez analizę literatury przedmiotu
7 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
Opis i analiza indywidualnego przypadku, prezentacja stworzonego planu pracy z rodziną
4
Przygotowanie opisu i analizy sytuacji konkretnej rodziny wraz z doborem instytucji działających w środowisku lokalnym
10 ocena projektu przygotowanego w grupie [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)