Metodyka edukacji polonistycznej w grupach zróżnicowanych
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-NMPC19.2025
| Nazwa modułu: | Metodyka edukacji polonistycznej w grupach zróżnicowanych |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_D3_MEP |
| Kod programu: | W6-NMPC19.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Metodyka edukacji polonistycznej w grupach zróżnicowanych jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę i umiejętności pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach w obszarze edukacji polonistycznej w placówkach edukacyjnych oraz opiekuńczo-wychowawczych.
Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie wykorzystywania wiedzy teoretycznej oraz metodycznej do projektowania zajęć dla dzieci/uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu oraz szkole. Poznanie różnych strategii edukacyjnych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności mówienia i rozumienia mowy, słuchania, nauki czytania i pisania, formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci/uczniów. Poznanie metodycznych postępowań i procedur odnoszących się do dostosowania wprowadzenia i identyfikowania materiału literowego, czytania i pisania oraz kompetencji językowych przez dzieci/uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Nabywanie umiejętności jak organizować zajęcia w zakresie edukacji polonistycznej z wykorzystaniem zabaw i gier edukacyjnych oraz własnego potencjału twórczego i kreatywności.
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów [PS_D3_MEP_1] |
KN3_W02 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania [PS_D3_MEP_2] |
KN3_W11 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D3_MEP_3] |
KN3_U07 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwet potrafi stosować ocenianie wspierajace uczenie się [PS_D3_MEP_4] |
KN3_U07 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_D3_MEP_5] |
KN3_K03 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PS_D3_MEP_fns1] | 10 |
Pokaz/demonstracja [c06] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PS_D3_MEP_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||