Metodyka pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-NMPC19.2025
| Nazwa modułu: | Metodyka pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_SA_E2_MPOW |
| Kod programu: | W6-NMPC19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2029/2030 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z pracą opiekuńczo-wychowawczą w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Student uzyskuje wiedzę na temat pracy opiekuńczowychowawczej, zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi omówić specyfikę funkcjonowania oraz rodzaje placówek opieki częściowej i całkowitej dla dzieci, młodzieży i osób starszych. Zna formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi zaplanować pracę opiekuńczo-wychowawczą m.in. w domu dziecka, w świetlicy szkolnej, internacie. Zna metody pozyskiwania informacji o podopiecznym, koncepcje partnerstwa wychowawcy z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością, prawa dziecka, znaczenie komunikacji interpersonalnej w pracy opiekuńczo-wychowawczej). Wdraża się w sytuację opiekuńczo-wychowawczą dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową. Potrafi wykorzystać metody arteterapeutyczne w podejściu do, i w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością słuchową.
Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej
studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu, szkole i placówce systemu oświaty, jej formy, zakresy zadań pracowników, metody organizacji aktywności w
placówce i poza nią (E.2S.W6.) [PS_SA_E2_MPOW_1] |
KN3_W05 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować pracę opiekuńczo-wychowawczą w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty oraz stosować formy, zasady, metody organizacji aktywności w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi; określić zakres zadań pracowników (E.2S.U7.) [PS_SA_E2_MPOW_2] |
KN3_U02 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PS_SA_E2_MPOW_fns1] | 10 |
Opis [a03] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PS_SA_E2_MPOW_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||