KN: Praktyka nauczycielska z fizyki w szkole ponadpodstawowej, tutoring I

Nazwa modułu: KN: Praktyka nauczycielska z fizyki w szkole ponadpodstawowej, tutoring I
Kod modułu: KN-F-S2-PNFwSPP-TUT1
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem praktyki nauczycielskiej z fizyki w szkole jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na III etapie edukacyjnym (szkoły ponadpodstawowe) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu fizyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka dydaktyczna pozwala studentowi na opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: 1. zadań dydaktycznych realizowanych przez szkołę; 2. sposobów funkcjonowania oraz organizacji pracy dydaktycznej szkoły; 3. rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole; 4. wyciągania wniosków z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; 5. aktywnego obserwowania stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywania pomocy dydaktycznych, a także sposobów oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; 6. zaplanowania i przeprowadzenia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serii lekcji oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy); 7. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela fizyki budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring): - diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela; - wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym; - indywidualne doradztwo metodyczne.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty. [PNF1_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
Student zna sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty. [PNF1_02]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_W11 [3/5]
Student zna rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty. [PNF1_03]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5] KN.2023_W11 [3/5]
Student potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. [PNF1_04]
KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U08 [2/5] KN.2023_U09 [3/5] KN.2023_U10 [2/5] KN.2023_U11 [1/5]
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć. [PNF1_05]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U15 [3/5]
Student potrafi analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. [PNF1_06]
KN.2023_U01 [3/5] KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U04 [3/5]
Student jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. [PNF1_07]
KN.2023_KS01 [3/5] KN.2023_KS03 [3/5] KN.2023_KS05 [3/5] KN.2023_KS07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [01] 30 Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PNF1_01 PNF1_02 PNF1_03 PNF1_04 PNF1_05 PNF1_06 PNF1_07
tutoring [02] 1 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PNF1_04 PNF1_06 PNF1_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)