KN: Dydaktyka fizyki - szkoła ponadpodstawowa

Nazwa modułu: KN: Dydaktyka fizyki - szkoła ponadpodstawowa
Kod modułu: KN-F-S2-DF
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest dalsze zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - fizyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na trzecim etapie edukacyjnym (szkoły ponadpodstawowe). W ramach modułu Dydaktyka fizyki - szkoła ponadpodstawowa realizowane będą następujące zagadnienia: - dokumenty regulujące przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły ponadpodstawowej (podstawa programowa z fizyki, programy nauczania, rozkłady materiału, ramowy plan nauczania), - metodyka realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie fizyki w zakresie programów dla szkoły ponadpodstawowej, - metody nauczania właściwe dla fizyki, - niekonwencjonalne metody nauczania fizyki, - formy pracy specyficzne dla fizyki, - diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów, - rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych, - kształtowaniem systemu wartości uczniów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej; zna i rozumie podstawę programową fizyki, cele kształcenia i treści nauczania z fizyki w szkole ponadpodstawowej, fizyki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy w zakresie fizyki oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach fizyki [DFiz3_01]
KN.2023_W08 [3/5] KN.2023_W09 [3/5]
Student zna i rozumie integrację wewnątrz - i międzyprzedmiotową; zna przykładowe programy nauczania oraz rozkłady materiału [DFiz3_02]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W04 [2/5]
Student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. [DFiz3_03]
KN.2023_W03 [4/5]
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [DFiz3_04]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W06 [3/5] KN.2023_W15 [4/5]
Student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie fizyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DFiz3_05]
KN.2023_W02 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
Student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla fizyki: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [DFiz3_06]
KN.2023_W11 [4/5]
Student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [DFiz3_07]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do fizyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DFiz3_08]
KN.2023_W04 [3/5] KN.2023_W14 [3/5] KN.2023_W15 [3/5]
Student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście fizyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [DFiz3_09]
KN.2023_W02 [2/5] KN.2023_W04 [2/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W15 [3/5]
Student zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach fizyki [DFiz3_10]
KN.2023_W07 [4/5]
Student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DFiz3_11]
KN.2023_W01 [2/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W12 [2/5]
Student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [DFiz3_12]
KN.2023_W03 [3/5]
Student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się fizyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [DFiz3_13]
KN.2023_W03 [2/5] KN.2023_W05 [4/5]
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi a także identyfikować powiązania treści fizyki z innymi treściami nauczania [DFiz3_14]
KN.2023_U02 [3/5] KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U07 [3/5]
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DFiz3_15]
KN.2023_U01 [2/5] KN.2023_U02 [3/5]
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [DFiz3_16]
KN.2023_U15 [4/5]
Student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [DFiz3_17]
KN.2023_U07 [5/5]
Student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DFiz3_18]
KN.2023_U05 [5/5]
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DFiz3_19]
KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U12 [4/5]
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [DFiz3_20]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U10 [4/5]
Student potrafi skonstruować sprawdzian, służący ocenie danych umiejętności uczniów [DFiz3_21]
KN.2023_U10 [5/5]
Student potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu informatyka błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DFiz3_22]
KN.2023_U03 [5/5]
Student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [DFiz3_23]
KN.2023_U03 [3/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_U11 [3/5]
Student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DFiz3_24]
KN.2023_KS04 [4/5]
Student jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DFiz3_25]
KN.2023_KS02 [3/5]
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DFiz3_26]
KN.2023_KS04 [3/5]
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DFiz3_27]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS06 [4/5]
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia a także stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DFiz3_28]
KN.2023_KS04 [4/5]
Student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów a także budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DFiz3_29]
KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [01] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie DFiz3_01 DFiz3_02 DFiz3_03 DFiz3_04 DFiz3_05 DFiz3_06 DFiz3_07 DFiz3_08 DFiz3_09 DFiz3_10 DFiz3_11 DFiz3_12 DFiz3_13 DFiz3_14 DFiz3_15 DFiz3_16 DFiz3_17 DFiz3_18 DFiz3_19 DFiz3_20 DFiz3_21 DFiz3_22 DFiz3_23 DFiz3_24 DFiz3_25 DFiz3_26 DFiz3_27 DFiz3_28 DFiz3_29
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)