KN: Dydaktyka fizyki - szkoła ponadpodstawowa

Nazwa modułu: | KN: Dydaktyka fizyki - szkoła ponadpodstawowa |
---|---|
Kod modułu: | KN-F-S2-DF |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest dalsze zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - fizyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na trzecim etapie edukacyjnym (szkoły ponadpodstawowe).
W ramach modułu Dydaktyka fizyki - szkoła ponadpodstawowa realizowane będą następujące zagadnienia:
- dokumenty regulujące przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły ponadpodstawowej (podstawa programowa z fizyki, programy nauczania, rozkłady materiału, ramowy plan nauczania),
- metodyka realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie fizyki w zakresie programów dla szkoły ponadpodstawowej,
- metody nauczania właściwe dla fizyki,
- niekonwencjonalne metody nauczania fizyki,
- formy pracy specyficzne dla fizyki,
- diagnoza, ocena, kontrola postępów uczniów,
- rozwijanie u uczniów zdolności poznawczych i społeczno-emocjonalnych,
- kształtowaniem systemu wartości uczniów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły ponadpodstawowej; zna i rozumie podstawę programową fizyki, cele kształcenia i treści nauczania z fizyki w szkole ponadpodstawowej, fizyki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy w zakresie fizyki oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach fizyki [DFiz3_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
Student zna i rozumie integrację wewnątrz - i międzyprzedmiotową; zna przykładowe programy nauczania oraz rozkłady materiału [DFiz3_02] |
KN.2023_W02 [3/5] |
Student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. [DFiz3_03] |
KN.2023_W03 [4/5] |
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć [DFiz3_04] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie fizyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DFiz3_05] |
KN.2023_W02 [3/5] |
Student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla fizyki: wycieczki, zajęcia terenowe, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową [DFiz3_06] |
KN.2023_W11 [4/5] |
Student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie informatyki; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [DFiz3_07] |
KN.2023_W04 [4/5] |
Student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do fizyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DFiz3_08] |
KN.2023_W04 [3/5] |
Student zna i rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście fizyki oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności [DFiz3_09] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach fizyki [DFiz3_10] |
KN.2023_W07 [4/5] |
Student zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DFiz3_11] |
KN.2023_W01 [2/5] |
Student zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej [DFiz3_12] |
KN.2023_W03 [3/5] |
Student zna i rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się fizyki i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy [DFiz3_13] |
KN.2023_W03 [2/5] |
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi a także identyfikować powiązania treści fizyki z innymi treściami nauczania [DFiz3_14] |
KN.2023_U02 [3/5] |
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DFiz3_15] |
KN.2023_U01 [2/5] |
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [DFiz3_16] |
KN.2023_U15 [4/5] |
Student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [DFiz3_17] |
KN.2023_U07 [5/5] |
Student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DFiz3_18] |
KN.2023_U05 [5/5] |
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DFiz3_19] |
KN.2023_U02 [4/5] |
student potrafi merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu [DFiz3_20] |
KN.2023_U03 [4/5] |
Student potrafi skonstruować sprawdzian, służący ocenie danych umiejętności uczniów [DFiz3_21] |
KN.2023_U10 [5/5] |
Student potrafi rozpoznać typowe dla przedmiotu informatyka błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DFiz3_22] |
KN.2023_U03 [5/5] |
Student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [DFiz3_23] |
KN.2023_U03 [3/5] |
Student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DFiz3_24] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
Student jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DFiz3_25] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
student jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych [DFiz3_26] |
KN.2023_KS04 [3/5] |
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DFiz3_27] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia a także stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DFiz3_28] |
KN.2023_KS04 [4/5] |
Student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów a także budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DFiz3_29] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [01] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
DFiz3_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |