KN: Popularyzacja fizyki - projekt

Nazwa modułu: | KN: Popularyzacja fizyki - projekt |
---|---|
Kod modułu: | KN-F-S2-PF-Pr |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 6 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia mają na celu przygotowanie przyszłych nauczycieli do skutecznego popularyzowania wiedzy fizycznej poprzez różne formy aktywności edukacyjnej, w tym warsztaty, pokazy i projekty multimedialne. W ramach kursu studenci opracują własne pokazy doświadczeń fizycznych, które będą mogli wykorzystać w popularyzacji nauki, dbając o atrakcyjność i poprawność merytoryczną swoich prezentacji. Warsztaty obejmą analizę i ocenę popularnonaukowych źródeł, takich jak filmy, artykuły i eksperymenty internetowe, pod kątem ich zgodności z naukową wiedzą i metodologią.
Studenci będą pracować nad własnymi projektami popularyzacyjnymi, które mogą przyjąć formę filmów edukacyjnych, interaktywnych prezentacji, scenariuszy lekcji pokazowych lub organizacji wydarzeń naukowych. W trakcie zajęć odbędą się symulacje prowadzenia pokazów i eksperymentów dla różnych grup odbiorców, m.in. uczniów szkół podstawowych, licealistów oraz dorosłych pasjonatów nauki. Studenci będą mieli możliwość pracy w zespołach nad organizacją mini-festiwalu nauki, który zostanie zrealizowany jako podsumowanie kursu i okazja do praktycznego sprawdzenia zdobytych umiejętności.
Ostatnie zajęcia będą poświęcone ewaluacji projektów, analizie skuteczności przekazu oraz refleksji nad trudnościami i wyzwaniami związanymi z popularyzacją fizyki w różnych kontekstach społecznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma potrzebną wiedzę w zakresie fizyki pozwalającą na przeprowadzenie eksperymentów popularnonaukowych i ich wyjaśnienie. [PFP_01] |
KN_NDP_F_S2_W01 [5/5] |
Zna i rozumie zasady działania układów pomiarowych aparatury badawczej używanej w eksperymentach, zna metody obliczeniowe, statystyczne i narzędzia informatyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu fizyki i opracowywania wyników eksperymentalnych. [PFP-02] |
KN_NDP_F_S2_W03 [3/5] |
Zna i rozumie kluczowe zagadnienia fizyki współczesnej oraz interdyscyplinarne powiązania fizyki z innymi naukami, co pozwala na zrozumienie ich praktycznego znaczenia w rozwoju technologii i nauki. [PFP_03] |
KN_NDP_F_S2_W02 [3/5] |
Potrafi zaplanować, przeprowadzić i zinterpretować eksperymenty fizyczne. [PFP_04] |
KN_NDP_F_S2_U04 [5/5] |
Potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu. [PFP_05] |
KN_NDP_F_S2_U02 [2/5] |
Potrafi przygotować prace pisemne (sprawozdania, raporty, opracowania), prezentacje ustne i materiały popularnonaukowe z dziedziny fizyki. [PFP_06] |
KN_NDP_F_S2_U05 [3/5] |
Zna zasady BHP pozwalające na samodzielną pracę na stanowisku. [PFP_07] |
KN_NDP_F_S2_W07 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [01] | 15 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PFP_01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |