KN: Popularyzacja fizyki - projekt

Nazwa modułu: KN: Popularyzacja fizyki - projekt
Kod modułu: KN-F-S2-PF-Pr
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia mają na celu przygotowanie przyszłych nauczycieli do skutecznego popularyzowania wiedzy fizycznej poprzez różne formy aktywności edukacyjnej, w tym warsztaty, pokazy i projekty multimedialne. W ramach kursu studenci opracują własne pokazy doświadczeń fizycznych, które będą mogli wykorzystać w popularyzacji nauki, dbając o atrakcyjność i poprawność merytoryczną swoich prezentacji. Warsztaty obejmą analizę i ocenę popularnonaukowych źródeł, takich jak filmy, artykuły i eksperymenty internetowe, pod kątem ich zgodności z naukową wiedzą i metodologią. Studenci będą pracować nad własnymi projektami popularyzacyjnymi, które mogą przyjąć formę filmów edukacyjnych, interaktywnych prezentacji, scenariuszy lekcji pokazowych lub organizacji wydarzeń naukowych. W trakcie zajęć odbędą się symulacje prowadzenia pokazów i eksperymentów dla różnych grup odbiorców, m.in. uczniów szkół podstawowych, licealistów oraz dorosłych pasjonatów nauki. Studenci będą mieli możliwość pracy w zespołach nad organizacją mini-festiwalu nauki, który zostanie zrealizowany jako podsumowanie kursu i okazja do praktycznego sprawdzenia zdobytych umiejętności. Ostatnie zajęcia będą poświęcone ewaluacji projektów, analizie skuteczności przekazu oraz refleksji nad trudnościami i wyzwaniami związanymi z popularyzacją fizyki w różnych kontekstach społecznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma potrzebną wiedzę w zakresie fizyki pozwalającą na przeprowadzenie eksperymentów popularnonaukowych i ich wyjaśnienie. [PFP_01]
KN_NDP_F_S2_W01 [5/5]
Zna i rozumie zasady działania układów pomiarowych aparatury badawczej używanej w eksperymentach, zna metody obliczeniowe, statystyczne i narzędzia informatyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu fizyki i opracowywania wyników eksperymentalnych. [PFP-02]
KN_NDP_F_S2_W03 [3/5] KN_NDP_F_S2_W05 [3/5]
Zna i rozumie kluczowe zagadnienia fizyki współczesnej oraz interdyscyplinarne powiązania fizyki z innymi naukami, co pozwala na zrozumienie ich praktycznego znaczenia w rozwoju technologii i nauki. [PFP_03]
KN_NDP_F_S2_W02 [3/5] KN_NDP_F_S2_W04 [3/5]
Potrafi zaplanować, przeprowadzić i zinterpretować eksperymenty fizyczne. [PFP_04]
KN_NDP_F_S2_U04 [5/5]
Potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu. [PFP_05]
KN_NDP_F_S2_U02 [2/5] KN_NDP_F_S2_U03 [2/5]
Potrafi przygotować prace pisemne (sprawozdania, raporty, opracowania), prezentacje ustne i materiały popularnonaukowe z dziedziny fizyki. [PFP_06]
KN_NDP_F_S2_U05 [3/5]
Zna zasady BHP pozwalające na samodzielną pracę na stanowisku. [PFP_07]
KN_NDP_F_S2_W07 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [01] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PFP_01 PFP-02 PFP_03 PFP_04 PFP_05 PFP_06 PFP_07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)