Klasyfikowanie dokumentów Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2025

Nazwa modułu: Klasyfikowanie dokumentów
Kod modułu: W1-BN-S1-KD04
Kod programu: W1-S1BN19.2025
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu student zdobywa wiedzę na temat metodologii, historii i kierunków rozwoju języków klasyfikacyjnych wykorzystywanych w procesie rzeczowego opracowania dokumentów bibliotecznych. Student potrafi samodzielnie klasyfikować różnego typu dokumenty według Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna terminologię z zakresu rzeczowego opracowania dokumentów oraz kontekst historyczny i kierunki rozwoju współczesnych systemów klasyfikacyjnych jako już wykorzystywanych w bibliotekarstwie: systemy monohierarchiczne, półfasetowe (UKD) oraz polihierarchiczne [KD04 ​_1]
K_W04 [5/5]
student zna metodykę stosowania systemów klasyfikacyjnych do szczegółowego opracowania treściowego wszystkich typów zasobów bibliotecznych [KD04 ​_2]
K_W05 [5/5]
student potrafi generować symbole klasyfikacji, przede wszystkim UKD dla różnych typów dokumentów wykorzystując aktualne wydania tablic lub bazy danych [KD04 ​_3]
K_U02 [4/5]
student potrafi stosować UKD jako jeden z aktualnych międzynarodowych standardów w zakresie rzeczowego opracowania dokumentów. Zna i rozumie różnice słownictwa i gramatyki UKD w porównaniu z innymi systemami klasyfikacyjnymi (KDD, KRC, KBK, KBB, KDR) [KD04 ​_4]
K_U07 [5/5]
Student zna terminologię z zakresu rzeczowego opracowania dokumentów oraz kontekst historyczny i kierunki rozwoju współczesnych systemów klasyfikacyjnych jako już wykorzystywanych w bibliotekarstwie: systemy monohierarchiczne, półfasetowe (UKD) oraz polihierarchiczne [KD04 ​_5]
K_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [KD04_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin KD04 ​_1 KD04 ​_2 KD04 ​_5
laboratorium [KD04_fs_2] 30 Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie KD04 ​_3 KD04 ​_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)