Księgozbiory jako dziedzictwo kultury
Kierunek studiów: Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Kod programu: W1-S1BN19.2025

Nazwa modułu: | Księgozbiory jako dziedzictwo kultury |
---|---|
Kod modułu: | W1-BN-S1-KDK06 |
Kod programu: | W1-S1BN19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę dotyczącą dziejów, zasad organizacji i funkcjonowania księgozbiorów historycznych, jako ważnego elementu dziedzictwa kulturowego, ujmowanych w kontekście między innymi w kontekście bibliologicznym, historycznym, wiedzy o kulturze i sztuce. Realizacja modułu pozwoli na poznanie kulturowej historii bibliotek różnych typów w Polsce i na świecie, w tym na charakterystykę modelu budowania kolekcji dziedzictwa (gromadzenia, opracowania, przechowywania, udostępniania i konserwacji zbiorów). Przedstawione będą cechy charakterystyczne różnych typów księgozbiorów (np. bibliotek kościelnych, władców, prywatnych, fundacyjnych czy publicznych). Omówione będą najważniejsze style architektoniczne i programy ikonograficzne oraz wyposażenie bibliotek na przykładzie księgozbiorów historycznych ważnych dla dziedzictwa kulturowego Europy. Ponadto studenci posiądą wiedzę dotyczącą opraw historycznych i innych znaków własnościowych, a także pozna zasady badania instytucji związanych z historią bibliotek. Przy rozbudowywaniu wiedzy pogłębi swój zasób terminologiczny z zakresu poruszanych zagadnień. Będzie potrafić krytycznie oceniać literaturę przedmiotu i identyfikować wytwory kultury. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania księgozbiorów historycznych, ich twórców, użytkowników oraz ich roli w procesach komunikowania się i tworzenia dziedzictwa kulturowego. Poznaje w ujęciu chronologiczno-problemowym typy bibliotek, modele ich tworzenia oraz style architektoniczne, które na przestrzeni dziejów wykorzystywano w budownictwie i wyposażeniu bibliotek [KDK06_1] |
K_W02 [5/5] |
Studenci poznają terminologię związaną z stylami architektonicznymi, budownictwem bibliotecznym i z zasadami wykorzystywanymi przy projektowaniu przestrzeni bibliotecznych oraz zagadnienia powiązane [KDK06_2] |
K_W04 [5/5] |
Studenci potrafią identyfikować i umiejscowić w przestrzeni kulturowej zabytkowe księgozbiory oraz postrzegać je w kontekście posiadanej wiedzy ogólnej [KDK06_3] |
K_U08 [4/5] |
Studenci ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionalnego, narodowego i światowego, związanego z zasobami historycznych księgozbiorów i zagadnieniami z mini powiązanymi. Mając świadomość ewolucji stylów architektonicznych, w których przechowywano i przechowuje się cenne kolekcje, student jest otwarty na nowe idee, gotowy do rewidowania swego zdania w świetle nowej wiedzy [KDK06_4] |
K_K04 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [KDK06_fs_1] | 15 |
Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
KDK06_1 |
laboratorium [KDK06_fs_2] | 15 |
Projekcja [c02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
KDK06_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |